Як (не) зробити з дитини гуманітарія: діти та математика
Мені пощастило з математикою: оскільки всі родичі татового дідуся були математиками, зокрема й мама, в сім’ї не вважали математику складним предметом. Навпаки, математика була чудовою грою, розминкою, простором для роздумів і гіпотез, – на відміну від гуманітарних наук, де потрібно було завчати і запам’ятовувати. Тому всенародну нелюбов до математики я не поділяла.
Коли я виросла, то зрозуміла, що такі стосунки з математикою у людей подібні до висловлювання «Не любите котиків? Та ви просто не вмієте їх готувати!». Якщо ще простіше: не варто ускладнювати. Математика – це просто, математика – це творчість і задоволення. З таким підходом її неможливо не полюбити, правда ж?
Ставши мамою, для свого сина я обрала математичну школу. Не для того, щоб йому було «складніше», а тому що це точно весело, цікаво і розвиває. І йому вдалося! Хтось скаже: «Нууу звісно! Легко вам говорити – у вас генетична схильність».
Головне, щоб такої ж думки дотримувалися вчителі у школі.
Ми з World School спробували з’ясувати, звідки ж ростуть ноги у проблеми «Моя дитина не любить математику» і як зробити так, щоб вона її таки полюбила.
Діти не люблять те, що не розуміють: робіть математику зрозумілою і не ускладнюйте
Що молодші діти, то щиріші вони у своїй нелюбові до складного і незрозумілого. Математика – точна наука. Вона інтуїтивна і зрозуміла дітям, особливо на початку. У дітей є природна схильність до того, щоб розуміти її закони.
Малюки із задоволенням рахують свої пальчики і цукерки, вивчають ціни в магазинах, обирають поверх з потрібною цифрою в ліфті. Однак, потрапляючи в початкову школу, вони раптом різко втрачають цей інтерес. Так стається, коли дитина втрачає розуміння того, що відбувається. А втрачає вона його, тому що зрозумілі та інтуїтивні речі починають надто ускладнювати.
Мамам буде зрозумілий приклад з рецептами їжі. Улюблені рецепти – прості і зрозумілі. Тоді й результат виходить смачний і швидкий. Якщо ж рецепт складний, заплутаний, непослідовний – отримаємо негативний досвід, і навряд господиня захоче пережити його ще раз.
Так і з дітьми. Ще вчора самому все було зрозуміло, а сьогодні у школі починають складно навчати простих речей. Розуміння втрачено, і до 4-го класу ми отримуємо твердого гуманітарія.
«Більше пітніє – старанніше вчиться» – міт
У нашій культурі величезна кількість мітів, мовляв більше пітнієш над підручниками – краще вчишся: «Щоби рибу їсти, потрібно у воду лізти», «Терпеливість і праця все перемагають».
В основі розуміння обов’язково повинні бути страждання і піт. Дитина плаче над підручниками – отже, дитина вчиться.
Однак з розумінням це жодним чином не пов’язано, а кількість виплаканих сліз над підручником не пропорційна глибині знань.
Ба більше, саме необхідність пітніти під час навчання відбивають бажання вчитися. Якщо навчання – це страждання, то хто захоче їх примножувати? Точно не шести-восьмирічні діти.
Процес і послідовність важливіші за результат
Дитині не цікаве те, що вона не розуміє, а поточна програма початкової школи, на жаль, незрозуміла і неінтуїтивна. У ній перемішані фрагментарні поняття, не пов’язані між собою теми, викладені непослідовно, а вчителі складно пояснюють прості речі.
Якщо на дитину тиснуть, мовляв учи, але водночас пояснюють незрозуміло, то єдиним способом стає завчити. Як результат – зазубрені приклади, які вилітають з голови відразу після підсумкової контрольної.
Ніхто не переймається, як саме дитина рахує, – всіх хвилює правильна відповідь. І це проблема: спочатку потрібно засвоїти процес. Потім на фундаменті розуміння процесу з’являється результат. І з кожним роком задачі ускладнюють, але для дитини це вже не проблема, оскільки її розуміння добре закріплене.
. Будь-яке ускладнення задачі призведе до того, що дитина втратить ґрунт під ногами.
Саме тому такою важливою є програма, яка дає прості стратегії для складних задач. Програма, за якою математику вивчають через математичні концепції, а не через «обчислення», а ускладнення відбувається поступово і лише на добре засвоєній базі.
Математика – це набір навичок мислити та аналізувати
Навички формують у початковій школі. Дитина разом зі знаннями засвоює навички: перевірка себе, вміння аналізувати, висувати гіпотези, аргументувати. Якщо дитина не робила цього у початковій школі, вона цього не буде робити і в середній. До 5-го класу в дитини вже мали б бути навчальні звички, якими вона надалі керуватиметься.
Якщо дитину привчили до зазубрювання у початковій школі, то вона й надалі зазубрюватиме інформацію. Якщо дитина звикла, що тільки вчитель і стороння оцінка є цінністю, їй буде складно вчитися з інтересу, висувати свої теорії, перевіряти їх, шукати помилки, виправляти їх і самостійно себе оцінювати, не орієнтуючись на зовнішнє схвалення.
Чому втрата інтересу до математики рідше стається під час навчання за міжнародною програмою?
У міжнародній програмі фокус – не на праці зі стражданням, а на розумінні. Головна ідея – знайти максимально просту стратегію для отримання потрібного результату. Вивчення математики відбувається через математичні концепції. Це загальне розуміння правила, в межах якого дитина може використовувати різні стратегії.
Приклад із життя, який багатьом батькам здається простим, оскільки вони орієнтуються на кінцевий результат, а не на розуміння. Це завдання демонструє, як працює математична концепція: дитині пропонують порахувати кількість монеток на зображенні. Їх там 96, і вони на перший погляд хаотично розташовані. Однак, якщо придивитися уважніше, то зрозуміло, що їх можна рахувати десятками. І коли ми даємо це завдання дитині, ми спостерігаємо, як вона рахує кількість.
Якщо вона поштучно порахувала правильно, то для нас це менш важливо, ніж якщо вона рахувала десятками і зробила помилку. Оскільки у другому варіанті вона зрозуміла сенс концепції рахування десятками і це лише питання часу, коли вона закріпить цю навичку.
Мета міжнародної програми – робити складні речі простими для розуміння. Дітей навчають того, що складні приклади легко вирішувати, тому що є прості стратегії вирішення.
Приклади
Парні і непарні числа
- Пояснюємо парні і непарні числа
- Викладаємо чипси відповідно до чисел
- Виклавши всі, досліджуємо, під якими числами є чипси без пари
- Робимо висновок: під парними числами всі чипси мають пару, під непарними – ні
Множення
- У 1-му класі вводимо поняття множення чисел на предметній основі
- Наприклад, 7 на 3
- Викладаємо 7 намистин вертикально і 3 бусини горизонтально
- Заповнюємо намистинами виділену площу
- Фінальний крок – перелічуємо кількість намистин і записуємо результат
Порівняння чисел
- Порівняйте числа 7 і 10
- Коли дитина поставить відповідні вежі, стане очевидно, яке число є більшим, а яке меншим
Якщо вас цікавить програма та ціни World School, ви можете ознайомитися з ними за посиланням: http://worldschool.com.ua/primary-school/
Якщо вас цікавить вступ, заповніть, будь ласка, заявку: http://worldschool.com.ua/application-form/