Спецпроєкти

#відкрий_ресторани. Український ресторанний бізнес переживає найбільшу кризу – чи зможе він вижити?


Через пандемію коронавірусу і карантин всесвітня ресторанна індустрія переживає важку кризу. Ця криза зачепила ресторанний бізнес у всіх державах. Індустрія у всьому світі втрачає мільярди доларів, а заклади і працівники залишаються без коштів на існування. І вже є невтішні кейси барів та ресторанів, які з карантину не вийдуть.

Разом з Nestlé з’ясовуємо, як пандемія змінила ресторанний бізнес, чи є в нього шанс повернутися на ринок без втрат і як допомогти галузі вижити.

Що в Україні з ресторанним бізнесом

В Україні ситуація від світової не надто відрізняється: для галузі, в якій працевлаштований кожен 20-й українець, настали непрості часи. 

Ресторани та бари намагалися швидко переорієнтуватися під доставку, пропонували клієнтам знижки та закликали небайдужих підтримувати їхню справу. Власники великих мереж зізнавалися, що їм доводилося відправити багатьох працівників у неоплачувану відпустку. Були й ті, хто залишався працювати на чистому ентузіазмі або за зовсім невеликі гроші. 

Дехто порівнює цей кризовий період з 2008–2009 роками, коли країна також переживала економічну кризу. Та тоді принаймні не було жорсткого карантину, відповідно, власники і працівники ресторанних бізнесів мали більше можливостей продовжувати роботу. Карантин же дійсно поставив на паузу всю роботу, змусив вигадувати нові формати та ідеї, щоб бізнес просто міг вижити. 

Днями перед українським Кабміном відбулась акція #відкрий_ресторани. Ресторатори, які назвали карантин найбільшою кризою галузі в історії українського ринку, поставили уряду питання, чому метро, наземний транспорт та ТЦ вже можуть працювати, а ресторани – досі ні? Зараз є можливість відвідувати лише літні відкриті тераси і замовляти їжу на дім – вже хоча б щось, але цього для порятунку бізнесу від кризи недостатньо. Саме зараз бізнесу як ніколи потрібна допомога орендодавців, постачальників та підтримка з боку корпорацій і відвідувачів.

Ми поговорили із шеф-кухарем дніпровського ресторану Roadhouse Сергієм Федоренком про вихід галузі з карантину, вплив кризи, плани на майбутнє і важливість допомоги бізнесу.

Сергій Федоренко

шеф-кухар ресторану Roadhouse у Дніпрі

Багато закладів з карантину дійсно не вийдуть. Серед них і ті, в яких справи вже до пандемії були не дуже, і ті, які більш-менш були на плаву. Деякі заклади закрилися б навіть і без карантину, просто він став певним каталізатором.

Проблеми можуть виникати в закладів, які були орієнтовані на розважальність – з караоке, із залами для проведення днів народження та інших заходів. Складно буде і пивоварням. Значно простіше – тим, хто може переорієнтуватися на нові формати та умови роботи.

Немає панацеї для виходу з карантину. Однак те, що підхід до бізнесу має змінитися, – це факт. Раніше багато закладів, ми теж, відмовлялися від доставки. У нас було 8-10 тисяч відвідувачів на місяць, тому доставка взагалі не входила до пріоритетів. Та, коли настав карантин, всі зрозуміли, що без діджиталізації і доставки нікуди. Хоча в нашій країні не найвищий показник онлайн-замовлень, організація доставки вкрай важлива. 

Тим, хто має менше п’яти закладів, легше вийти з карантину, та, звісно, підтримка ніколи не буде зайвою. Тому дякуємо Nestlé за те, що організовують її. Коли тебе підтримують, допомагають чим можуть – це дуже важливо. Від держави підтримки зараз не так багато.

Ми змогли перелаштуватися під час карантину. Частину співробітників на певний час довелося відправити в неоплачувану відпустку, та максимально швидко ми почали повертати їх. Спочатку пропонували 50% від зарплати, яка була раніше. Жертвували прибутком заради повернення людей – нам було дуже важливо зберегти колектив та надати робочі місця. 

Зараз ми дотримуємося всіх правил: відкрита лише літня тераса, за столиком не більше чотирьох людей, між столиками – необхідна дистанція. Замовлення приймають в одному віконечку, а оплачують в іншому. Клієнти/клієнтки кажуть, що, можливо, ми єдині зараз, хто всіх цих заходів дотримується.

Життя після кризи. Як відновитися та уникнути помилок в майбутньому

Бути готовим підлаштовуватися під нові формати. Виживуть ті, хто може швидко зорієнтуватися, організувати доставку та робити висновки. Ця криза має стати саме приводом для таких висновків.

Переглянути ставлення до роботи і команди. Під час карантину власники бізнесів зізнавалися, що саме ця складна ситуація допомогла зрозуміти, які співробітники справді цінні, а з якими цінності та мета не збігаються. Такі перегляди варто робити не лише під час кризи, а регулярно ставити собі питання «Чи з тими людьми я працюю?», «Як оптимізувати роботу?», «Чи потрібні на цьому етапі якісь оновлення і які саме?»

Звернутися за допомогою. На щастя, є програми підтримки малого та середнього бізнесу в Україні. Одну з таких  – #Завжди_відкриті_для_вас – пропонує Nestlé Professional.

Сутність програми

Підтримка від Nestlé Professional передбачає: 

– скасування дистриб’юторам орендної плати за обладнання для приготування кави в ресторанах, кафе, пекарнях, готелях та кіосках;

– пропозиція «рестарт», тобто безкоштовні набори професійних продуктів для приготуванні їжі та кави, щоб пришвидшити відкриття закладів.

Окрім того, протягом 2 місяців компанія Nestlé надала понад 2 тонни продукції ресторанам, пекарням і кафе, які готують і роздають безкоштовні обіди для лікарів у Києві та Львові.

«Ми хочемо подякувати та підтримати наших клієнтів, які взяли на себе соціальну відповідальність допомагати суспільству в період боротьби з пандемією», – зазначає керівниця Nestlé Professional в Україні Олена Шевельова.

Як отримати допомогу?

Власники малого та середнього бізнесу, які працюють у форматі ресторану, кафе, пекарні, кіоску або маленького готелю, можуть заповнити форму для отримання пропозиції від Nestlé Professional

Форма – за посиланням.

Бажаємо ресторанному бізнесові швидкого та успішного виходу з кризи. І ще – щоб такого більше ніколи не повторювалося.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь