Cпецпроєкти

Десятки мільйонів в екологічність виробництва: як змінилася фабрика в Харкові


Нові сміттєзвалища, посуха на Півдні України, смог у Києві та повені в Карпатах — такими заголовками рясніли українські ЗМІ у 2020 році. Питання екології сьогодні стоять на другому місці після пандемії COVID-19. Їх ігнорування може призвести до зростання голоду в усьому світі, нестачі питної води, масової міграції, краху світових фінансових ринків та інших соціальних й економічних катастроф.

Звіт Deloitte Global підтверджує, що бізнес справді хвилює проблема збереження довкілля. Для цього дослідження опитали понад 2 000 керівників – 90% із них погодилися, що зміни клімату негативно позначаються на їхніх організаціях. Більшість топменеджерів зазначили, що впроваджують внутрішні ініціативи в екологічній галузі: від скорочення поїздок у транспорті до відмови від пластику та впровадження екологічних технологій на виробництвах.

Підприємства у всьому світі вже протягом тривалого часу реалізують концепцію сталого розвитку. Це частина соціальної відповідальності компанії, що підвищує довіру до неї з боку співробітників, споживачів і суспільства, дає змогу залучати нові інвестиції та підвищує її цінність. Капіталізація «екологічних» компаній нині зростає.

Чому це важливо?

Бізнес в усіх сферах економіки впливає на екологію — це аксіома. Енергетика, транспорт, важка промисловість викидають в атмосферу найбільшу кількість вуглекислого газу. На сільське господарство випадає 13-18% викидів парникових газів, харчова промисловість викидає 800 000 тонн пластику на рік.

Усе це має свої наслідки — глобальне потепління, забруднення Світового океану, руйнування озонового шару, ерозія ґрунтів тощо. Якщо людство й надалі ігноруватиме проблеми довкілля, то вже зовсім скоро нас чекатимуть серйозні проблеми.

Як їх можна уникнути? Кожен має почати із себе. Уряди країн, компанії та громадяни мають визначити одну мету й рухатися в одному напрямі для її досягнення. Наша можливість дихати чистим повітрям завтра, пити воду, гуляти в лісі залежить від того, яких зусиль ми докладемо для збереження природних ресурсів сьогодні.

Нашу редакцію і, ми впевнені, наших читачів хвилюють питання екології. Тому ми вирішили більш детально дослідити локальні екопрактики на прикладі тютюнової фабрики компанії Філіп Морріс Україна в Харкові.

Бездимне майбутнє

У 2016 році в компанії було визначено глобальну мету досягнення майбутнього без тютюнового диму. Для цього у Філіп Морріс Україна визначила чотири напрями, які допомогли б досягти цієї мети:

  • трансформувати бізнес та індустрію;
  • налагодити високоефективні виробничі процеси;
  • здійснити позитивний внесок у розвиток суспільства;
  • зменшити вплив на навколишнє середовище.

Результатом стало створення революційних для галузі продуктів, які стали менш шкідливою альтернативою сигарет. Вони несуть менше ризиків для здоров’я повнолітніх курців. Принципи сталого розвитку й відповідального впливу на людину та довкілля знайшли своє вираження в інноваціях як на глобальному рівні, так і на підприємстві компанії в Україні.

Революція в індустрії

Під час горіння сигарети виділяється 7 000 небезпечних речовин і канцерогенів, що можуть бути причинами розвитку онкології, серцево-судинних захворювань тощо. Тому основні інвестиції компанія спрямовує в розвиток і дослідження продукції зі зниженим ризиком. У 2019 році ця сума становила 465 млн, і компанія не планує зупинятися. Завдяки цьому вже 12,7 млн курців у всьому світі відмовилися від сигарет на користь системи для нагрівання тютюну. Її аерозоль, за даними досліджень, містить до 95% менше шкідливих речовин порівняно із сигаретним димом.

Водночас сигарети провокують пасивне куріння та забруднення атмосферного повітря й ґрунтів. Зокрема, щоденно у світі споживають до 18 млрд сигарет, а частину недопалків викидають на землю. Кожен восьмий не вважає, що це забруднює навколишнє середовище. Задля розв’язання цих проблем компанія розробила та вже почала впроваджувати стратегію, мета якої – до 2025 року зменшити обсяги сміття від продукції компанії на 50%. А також щороку долучається до акції «Всесвітній день прибирання». Наприклад, глобально у 2019 році працівники Philip Morris International зібрали 827 160 недопалків.

Безвідходне виробництво

На підприємстві в Харкові повторно використовують до 91% промислових відходів. Цей обсяг наближається до стандартів, які існують у європейських філіях Philip Morris International. Компанія зменшує кількість спожитого в побутових потребах пластику (пластикові пакети, одноразові стаканчики, пластиковий посуд тощо). Представники компанії стверджують, що планують досягти повністю безвідходного виробництва вже у 2022 році.

Твердопаливний котел

У 2019 році на харківській фабриці встановили твердопаливний котел, що працює на лушпинні соняшнику. Технологія дала змогу повністю відмовитися від газу та перейти на тверде паливо. У результаті у 2019 році викиди СО2 вдалося знизити на 11 % порівняно з 2018 роком. Але компанія й на цьому не зупиняється. Котел планують модернізувати, щоб спалювати відходи виробництва й отримувати від цього енергію.

Модернізація обладнання

Компанія інвестувала близько 8,1 млн грн у 2019 році в модернізацію обладнання та встановлення нових зливових систем. Це уможливило використання зливової води у промислових потребах. У 2019 році споживання води на одиницю продукції становило 1,62 м3/млн сигарет, що на 11,5 % нижче за показник 2018 року. Приблизно в той самий час фабрика поставила за мету знизити енергоспоживання на одиницю виробленої продукції.

Екодрайвінг та екокорпоративна культура

На всіх корпоративних автомобілях підприємства встановлено програму, яка допомагає більш ефективно використовувати пальне та знизити кількість вихлопів. За рік час роботи двигунів автомобілів на холостому ходу скоротився на понад 20%. Відповідно, зменшилися й викиди СО2 в атмосферу.

Програма зниження викидів вуглецю отримала назву «Екодрайвінг». По суті, це стиль водіння, який передбачає безпеку та економне використання пального. Він є поширеним у країнах ЄС, де водіїв за порушення цих норм можуть навіть оштрафувати. Безумовно, технології не працювали б, якби самі співробітники не підтримували екологічні ініціативи й не стежили б за використанням вичерпних ресурсів.

Епілог від автора

Коли дізнаєшся про всі ці технології та інновації, то здається, що ти не в Україні, а в Нідерландах або Швеції. Хотілося б, щоб якомога більше українських компаній і підприємств усвідомили свою відповідальність перед планетою і формували екологічний порядок денний у регіонах своєї присутности. Важливо інвестувати в цей напрям кошти, час, бути готовим навчати і навчатися, без цього неможливо сформувати «екологічну» свідомість на рівні держави та її громадян.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь
 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: