Як працювати з криптовалютою? Богдан Прилепа – про шлях від невеличкої диджитал-агенції до власного офісу в Дубаї
Богдан Прилепа – керівник із великим стажем у сфері інтернет-маркетингу, IT і веброзроблення, відомий фахівець у сфері блокчейн-технологій, один із розробників форку нового покоління Bitcoin Ultimatum, CTO і співзасновник ІТ-компанії Prof-it Blockchain. Він консультує з питань криптовалюти регулюючі органи різних країн й розв’язує 1000 і 1 завдання щодня. Ми розпитали Богдана, як створити власну компанію, керувати штатом із понад 150 осіб і яке майбутнє блокчейну в Україні.
Як заснувати свій бізнес у студентські роки
У 2013 році, ще до закінчення університету, ми з друзями заснували свою диджитал-агенцію. Я був її керівником. Інвестицій ніхто не давав, жодних інвесторів ми ніколи не залучали, тому довелося робити все самотужки.
Щоб почати свій бізнес, не обов’язково «збирати» гроші – відкрити ФОП коштує 600 гривень.
Першопочатково ми займалися тільки поліграфією, були субпідрядником. Потім поліграфія перетворилася на агенцію, яка займалася вже не тільки друком, а й веброзробленням, моушн-дизайном, піаром, просуванням у соцмережах – намагалися робити все, що було актуально. Мали також агенцію з відеомонтажу. Для неї працювала аутсорс-команда, оскільки утримувати власний продакшн, звісно, тоді не могли. Перша inhouse-команда – це чотири людини, крім мене. Переважно розробники – це було ядро команди. А всі інші досить довго були на аутсорсі. Протягом розвитку розуміли, на чому краще зробити акцент і відмовлялися від іншого. Так згодом залишилося тільки веброзроблення.
Від диджитал-агенції – до блокчейн-компанії
Починаючи з 2015 року сталася важлива для мене подія – заснування ІТ-компанії Prof-it Blockchain і багацько роботи на позиції СТО. А в 2018 році ми стали технічним партнером біржи Coinsbit – інноваційної трейдингової криптовалютної екосистеми. Нині активно займаємося розробленням блокчейн-продуктів і рішень. Тестуємо різні ринки, переважно ринки ОАЕ.
Відкрили офіс у Дубаї, переїхали, перевезли команду. Фокусуємося на розробленні блокчейн-протоколів, криптовалютних бірж, унікальних софтверних рішень. Нині в нас у штаті більш ніж 150 працівників.
Як керувати штатом, у якому 150 працівників, і все встигати
Керувати великою компанією – це суто питання менеджменту. Якщо підхід до менеджменту вибудовано правильно, я можу ефективно керувати бізнесом.
Коли три роки тому нас було 50, було складно – не вистачало людей на ключові позиції в команді, процеси внутрішнього менеджменту не було сформульовано остаточно. Поступово, зі зміщенням фокусу на цікавий нам тип клієнтів та партнерів і збільшенням досвіду, ця проблема зникла – ми відібрали людей, що були здатні керувати та сконцентрувалися на продукті.
Значно складніше керувати компанією з 50 людей, ніж тою, у якої в штаті 150.
У компанії є цілий відділ HR-спеціалістів. Вони й підбирають штат. Особисто спілкуюся тільки з тими, хто працюватиме зі мною безпосередньо: моя помічниця, заступники, люди, що відповідають за топменеджмент. Усіх цих співробітників у фіналі співбесід чекаю я. Усіх інших – кадровий відділ.
Що б не сталося, я ніколи не випадаю з процесу – 365 днів я на зв’язку, працюю 24/7. Бізнес розвивається, стояти нема коли. Сьогодні в нас новий коллаб – ми підписали контракт із Dark Horse – третім за розміром видавцем коміксів у світі після Marvel і DC. Робимо з ними блокчейн-проєкт. Також співпрацюємо з медіахолдингами – Air, Юла та іншими. З тими, хто допомагає YouTube розвиватися. У цих хлопців мільярди підписників. Є ще медіамережі, для яких ми створюємо невеликі продукти. Амбіцій у нас удосталь.
Про тайм-менеджмент
Звісно ж, я маю свої правила. У робочі дні найчастіше ми можемо навіть не зустрічатися з дружиною вдома – у неї власні справи, у дитини садок, а коли я дістаюся домівки, вони вже сплять. Проте один вихідний я завжди проводжу з родиною, це золоте правило. Звісно, я на зв’язку цього дня, проте активної участи у процесах не беру.
Про формування штату
Найважче було, поки нас було 4, 10 чи 15 людей. Перші кілька років. Потім ще близько року тривав процес набору команди до 30. У 2017-му нас було 50. Далі було масштабування – ставало більше продуктів, більше рішень, більше людей, які їх обслуговують. Складно не було – виникала необхідність, і ми масштабувалися. Вирішує не кількість кадрів, а їхня якість – це моя думка. Тому не можу сказати, що наше завдання – кадрово зростати. Скоріше навпаки – збирати коло себе тих, хто може ефективно розв’язувати завдання. Ми хотіли б бути схожими скоріше на Apple або Microsoft – менше людей, більший заробіток кожної людини.
Більше кадрів – більша вірогідність помилок та похибок.
Є такий міф, що коли бізнес стає великим, керівник виходить з операційної діяльности. Це абсурд. Це можливо для інвесторів, не для управлінця. Загалом настільки різний штат – це просто завдання, плани та амбіції різного типу. Нині близько 80% операційних завдань виконую не я. Але 20%, які в мене залишилися, – ухвалення рішень, ведення проєктів, обговорення важливих процесів – будуть завжди. Змінився тип завдань, завантаженість не змінилася.
Про розклад і нічне життя
О десятій ранку в нас завжди Zoom-мітинг, бо нині маємо офіси в Києві, Чорногорії, Дубаї й Таїланді – потрібно синхронізуватися. Після колу об 11:00 я вже в офісі. Ми не чекаємо від своїх співробітників, щоб вони приходили о восьмій – це айті, тут графік трохи зсунуто, багато людей завершує роботу вночі, тому для мене важливо, щоб їм було комфортно.
Утім, для більшости офіс – це місце для штормінгів, дискусій, місце, щоб відчувати колектив і разом шукати розв’язання. Адже просто робити свою роботу будь-який ІТ спеціаліст може і з дому – потрібен тільки ноутбук.
Коли стався блокчейн?
Улітку 2017-го був бум криптовалют і відтягувати далі вже не було куди. Ми взяли перший блокчейн-проєкт – потрібно було зробити зв’язку класичного банку Естонії з криптовалютою. На початку це здавалося дуже складним, незрозумілим і заплутаним. Але щойно ми сіли й розібралися, як це працює, нам дуже сподобалася технологія та її перспективи. До того ж ми розуміли, що на ринку немає фахівців.
На той час ми вже мали близько 50 людей у команді, але змагатися в цьому ринку ми могли з компаніями, чий штат налічував декілька тисяч. Навіть гучний досвід у суміжних індустріях нічого б не дав конкурентам – фахівців ще не було. Ми зібрали першу команду блокчейн-відділу – у ній було три людини, а нині, якщо говорити про команду, що займається суто криптою, – близько 30.
Як переводити валюту у фіат
Є спеціальні криптовалютні біржі – саме завдяки цим біржам можна вивести валюту у фіат (готівково або на рахунок банку). Це саме те, чим ми займаємося. Наш головний профіт – створення, розроблення цифрових бірж. Наприкінці 2017-го нам надійшло перше замовлення на легалізацію криптовалютної біржі – саме це підштовхнуло нас до вимушеного створення власного технічного рішення для такої трансформації. Так у нас з’явився унікальний біржовий «движок», який ми надалі модифікували. З 2017-го ми оптимізуємо й поліпшуємо нашу розробку, вклали в неї вже купу грошей – близько 5 мільйонів доларів – і нині це, мабуть, один із п’яти кращих продуктів на ринку.
Блокчейн і бізнес в Україні
Блокчейн – унікальна технологія, й обсяг цього ринку вже вищий за два трильйони доларів. Застосувань для цієї технології є безліч, якщо говорити саме про технологію. А крипта – це тільки наслідок того, що існує блокчейн.
Щодо застосування в бізнесі – нині набрав популярности ринок NFT – це рішення, які допомагають тим, хто продукує контент. Можна резервувати за собою авторські права на створене. Тобто будь-який співак, художник, артист може завантажити свій ассет у блокчейн і нотарізувати право володіння цим ассетом. Підробити це неможливо. Є дата завантаження, і є файл – усе. Усі інші файли будуть просто копіями. Права власности автор за бажанням може передавати. Ось приклад розв’язання глобальної проблеми блокчейн-засобами.
Якщо у вашому проєкті немає слова «блокчейн», я за нього навіть братися не буду, бо він втратить актуальність за 2-3 роки. І сьогодні всі проєкти, що розробляються, намагаються впровадити блокчейн.
Майнінг і тейкінг – що краще
Є майнінг різних монет. Є біткоїн, є Ethereum, є топові різномонети. І є не топові монети. Є монети, які скоро поміняються, і монети, які тільки з’являються. До них застосовується не майнінг. Проте ми відійшли від майнінгу, адже я вважаю майнінг не екологічним.
Але великі криптовалюти майнити досі вигідно. Є майнінгпули, у які можна зайти, внести свої потужності. Не потрібно конкурувати з топовими гравцями, це вже неможливо, оскільки в їхнє обладнання вже вкладено сотні мільйонів доларів і зайти в цей бізнес «з нуля» – скоріше фантазія. Інша річ – долучитися до спільноти – пулу. Це цілком реально.
Утім, є стейкінг – це така альтернатива, коли не потрібно нічого майнити, не потрібно купувати безліч обладнання. Ти просто кладеш свої койни на гаманець, вони лежать, і ти їх не чіпаєш. Можна пояснити на звичних грошах. Ось припустимо, Україна надрукувала один мільярд гривень, і 600 мільйонів люди просто поклали на рахунки й утримують. Але за те, що вони тримають ці 600 мільйонів у себе на гаманцях, не чіпають їх, не виводять їх в обіг і нічого за них не купують, вони отримують нарахування. Адже на ринку залишаються тільки 400 мільйонів. І, звісно, вартість цих чотирьохсот буде зростати, оскільки в обігу немає решти 600. Відповідно цінність кожної гривні буде більшою. Тут дуже схожий принцип: ти умовно тримаєш койни на гаманці під 10% річних. Нагадує звичайну банківську систему. Тільки на ці гроші не створюються додаткові кредити й активи в банках.
Про блокчейн фахівців на ринку України
В Україні достатня кількість фахівців із блокчейн-технологій. Не тих, хто вважає себе експертом і розповідає всім, який він експерт, а розробників. Потрібно розуміти, що навколо такого потужного ринку багато аферистів, які дуже гарно й переконливо вам розкажуть, куди і як потрібно вкладати ваші гроші, а потім моментально зникнуть із вашого поля зору. Таких «фахівців», звісно, багато.
А якщо брати справжніх фахівців із погляду розвитку технічного аналізу, то їх в Україні насправді також чимало. Нині є багато великих проєктів, які виходять на ринок і вибудовують довіру до індустрії.
Звісно, сьогодні інформація поширюється швидше, ніж раніше, і ми також намагаємося освічувати людей. Ми влаштовували конференцію в лютому минулого року – перед пандемією – організовували найбільшу у світі конференцію з блокчейну. Зібрали майже 1 500 людей – це абсолютний рекорд. І я вам скажу: є вдосталь людей у світі, які знають, розуміють, цікавляться і прислуховуються до думки експертів. Є також достатній пул експертів, яких можна сміливо такими називати.
Чому криптовалютний ринок називають спекуляцією та яке в блокчейну майбутнє
Фактично крипта – це і є спекулятивний ринок. Звісно, мильною бульбашкою його вже не назвеш, адже обсяг ринку станом на сьогодні – два мільярди. Але загалом те, що відбувається з вартістю (койнів), це ж ніяк не регулюється. По суті, власник великого обсягу койнів тримає впевнену долю ринку. І він із цією часткою може як підняти курс, так і обвалити – гратися цим курсом як завгодно.
Сьогодні ми бачимо що з періодичністю у два-три роки криптовалюта зростає. Згадаємо, що в кінці 2018 року було 20 000. Усі галасували, раділи, посміхалися, але ніхто не розумів наслідків. Наслідки прийшли – 3 500 було буквально за три місяці. І всі, хто придбав біток за 20 000, ще довго будуть про це жалкували. Те саме відбувається й нині – вартість 60-65, можливо, навіть буде 70 – але це все накачка ринку. А втім, коли ціна впаде, вона вже не буде нижчою за 25-30. На мою думку.
Головне правило – не можна заходити в монету якщо вона вже виросла.
Якщо ми бачимо ажіотаж навколо криптовалюти, увесь ринок росте разом з основною монетою. Тому не можна заходити, коли хайп вже почався і триватиме ще деякий час.
Заходити потрібно на валюту, яка спадає – коли ринок упав, треба закуповуватися й чекати. Криптовалюта, біткоїн, це такий інструмент, який потрібно розглядати як довгострокову інвестицію. І ті люди, які купили 2017 року його за 20, дуже вдало продали б його у 2021-му за 60. Але люди не дочекалися, вони вийшли, бо розраховували на короткостроковий прибуток. Короткі строки – це не про біткоїн. Цим можуть займатися тільки професіонали. Вони мають навички, мають практичний досвід і можуть заробляти на цьому. Але якщо йдеться про інвесторів, їм точно потрібно заходити на ринок, який падає. І заходити зі стратегією, коли ти знаєш, що 3-4 роки ці гроші чіпати не будеш. Головне – терпіння. Навіть якби ви сьогодні зайшли по 20, ви вийшли б із плюсом у 200%.
Про скам-проєкти
Можна сказати, що нині скам-проєктів уже немає. Усі зрозуміли, що це приносить багато втрат. Є окремі фандрайзингові компанії, але це вже стосується суто інстутиціональних інвесторів і окремих груп ризику, які вкладаються в більш ризиковані проєкти та продукти. Там це помірковане рішення й усвідомлюваний ризик.
Криптовалюти чи банки: хто переможе
Архаїчні банківскі функції відмирають, але дуже поступово. Але банк як банк не зникне ніколи, оскільки банки – це інститути, які мають власну функцію – насичувати грошами (байдуже, фіатом чи криптою) – бізнес і економіку загалом. А отже, у капіталістичному світі вони нікуди не зникнуть. Згодом банки будуть працювати з криптовалютою, у кожної держави з’явиться власна цифрова валюта.
І транзакції будуть проходити в межах блокчейн-рішень, адже в межах криптовалюти відправлення з банку в банк відбувається за секунду. А сейф-платіж у класичній системі – за 7 днів. Різниця наочна.
Крипта для України найближчими роками – це залучення додаткових інвестицій у країну.
З чого почати знайомство з блокчейном
Є унікальний і дуже хороший майданчик – називається forklog.com. Його засновник Анатолій Каплан – дуже розумна людина, яка відповідально ставиться до своєї справи. Він створив величезний новинний портал, де розповідають про новини у світі криптовалюти, у них величезна база, завдяки якій можна вивчати все. Вони говорять доступною зрозумілою мовою, можна заходити, вивчати й дізнаватися про криптовалюту все, що потрібно.