Спецпроєкти

Як писати англійською грамотно? Допоможе Grammarly – про роботу сервісу розповідає його співзасновник Дмитро Лідер


Компанія Grammarly розробляє онлайн-сервіс на основі штучного інтелекту, який щодня допомагає 30 мільйонам людей писати англійською мовою чіткіше та ефективніше. В основі сервісів – високотехнологічна система ШІ, що аналізує речення, написані англійською мовою, і надає рекомендації щодо їхнього покращення.

Продукти компанії доступні для різних платформ та пристроїв (як вебредактор, розширення для браузерів, десктоп-версія, надбудова для Microsoft Office, додаток для iPad та мобільні клавіатури) і покликані допомагати користувачам, де та коли б вони не писали.

Ми поговорили зі співзасновником Grammarly Дмитром Лідером про місію сервісу, причини, з яких люди вдаються до плагіату, і можливості швидкої самоокупності для бізнесу.

Чому вибрали свого часу саме освітній напрямок у своїй розробці та сервісі? Чи є в засновників кейси створення інших проєктів?

Grammarly був не першим продуктом, який ми створили разом із Максом Литвином та Олексієм Шевченком. Ми знайомі ще з часів навчання в університеті й на початку 2000-х працювали разом над сервісом для виявлення плагіату в студентських роботах, який назвали MyDropBox.

Цей сервіс почали активно використовувати університети з усього світу. Це змусило нас задуматися про першопричину плагіату – чому люди взагалі відчувають потребу копіювати чужі тексти?

До цього запитання ми повернулися пізніше – після того, як у 2007 році сервіс MyDropBox придбала EdTech-компанія Blackboard.

Ми зрозуміли, що люди часто вдаються до плагіату, бо вважають написання текстів складним та ресурсозатратним процесом і не відчувають, що мають необхідні навички, сили або час для нього. Це надихнуло нас на створення продукту, який би полегшував це завдання.

Ми хотіли запропонувати людям асистента, який допомагав би їм спілкуватися англійською мовою та висловлювати свої думки так, як вони задумували. Тобто писати грамотно й ефективно.

Спочатку ми більше зосереджувалися на порадах щодо орфографії, пунктуації та граматики. Вони й досі є важливими для нас, але з часом сервіс Grammarly вийшов за межі лише таких виправлень. Ми допомагаємо користувачам у складних аспектах комунікації – надаємо поради щодо чіткості, лаконічності, допомагаємо підібрати синоніми, визначити тон повідомлення, уникнути помилок із категорії хибних друзів перекладача тощо.

Для нас важливо не лише підказувати користувачам, як покращити конкретний текст тут і зараз, але й допомогти їм уникнути таких помилок у майбутньому. Для цього в сервісі є пояснення до рекомендацій, визначення слів та приклади їхнього використання, регулярні дайджести зі статистикою та найчастішими помилками й корисними статтями з нашого блогу.

Що головне у команді з кількох співласників та розробників? Як розділяєте сфери роботи та відповідальності?

Упродовж 12-річної історії Grammarly наші ролі та сфери відповідальності змінювалися. Ця трансформація була досить органічною – кожен із трьох співзасновників сфокусувався на тому напрямку, у якому має найкращу експертизу та може принести найбільшу користь.

Сьогодні Олексій Шевченко є Product-лідом у Grammarly та відповідає за розробку нових і покращення наявних продуктів. Макс Литвин обіймає посаду Head of Revenue – його зусилля сконцентровані на визначенні та розширенні нових ринкових можливостей для сервісів Grammarly. Моя посада є більш технічною – я опікуюся напрямом мовних технологій у Grammarly та фокусуюся на стратегії створення якісних наборів даних для тренування й оцінки алгоритмів обробки природної мови.

Максим Литвин, Дмитро Лідер, Олексій Шевченко

Скільки людей зараз працює в Grammarly в усьому світі?

Наразі в команді Grammarly працює понад 500 людей у трьох країнах. З них в Україні – більш ніж 250. Зараз ми активно розширюємо команду, тож ця цифра ростиме.

У червні цього року ми перейшли до віддаленої роботи в гібридному форматі. Тобто надалі всі члени команди Grammarly можуть постійно працювати віддалено. А гібридна модель передбачає, що команди щокварталу будуть збиратися для живих зустрічей в одному з наших хабів у Києві, Сан-Франциско, Нью-Йорку або Ванкувері. Так ми прагнемо об’єднати переваги обох підходів – віддаленої роботи та роботи з офісу.

Київський хаб Grammarly

Засновники неодноразово говорили про небажання продавати сервіс. Чи змінились ці плани?

Ні, наша позиція не змінилася – наразі ми не маємо планів щодо продажу сервісу. Пишаємося продуктом, який створили, і маємо ще багато ідей для його розвитку.

У довгостроковій перспективі прагнемо створити комплексний комунікаційний асистент, який допомагатиме людям налагоджувати спілкування та краще розуміти одне одного.

Зараз перед нами є два завдання, які наближають нас до цієї мети:

Перше – розширення присутності сервісу Grammarly, щоб він був доступним усюди, де може відбуватися комунікація англійською мовою.

Друге – розширити сферу застосування Grammarly до різних видів та етапів комунікації, не лише редагування текстів, збільшення глибини рекомендацій, які надає Grammarly.

Також пріоритетним напрямом для нас є розвиток Grammarly Business – нашого продукту для бізнес-клієнтів. Спілкування в професійній сфері є одним із найскладніших видів комунікацій. Тож ми працюємо з сервісом, що допомагатиме уникати непорозумінь у робочому середовищі, які можуть негативно позначатися на цілях бізнесу чи гальмувати його прогрес.

У чому секрет успіху сервісу з погляду бізнесу?

Grammarly стала прибутковою вже за два роки після заснування й дотримувалася моделі самоокупності до 2017 року.

Важливим етапом на шляху розвитку компанії та акселератором росту став перехід до моделі Freemium у 2015 році, коли ми почали пропонувати безплатну та Premium-версію сервісу. Тоді це допомогло нам значно розширити коло користувачів сервісу.

Сьогодні продуктами Grammarly щодня користуються 30 мільйонів людей з усього світу.

Ми допомагаємо з однією з фундаментальних потреб людства – спілкуванням. Успіх і радість для нас – бачити, як Grammarly впливає на життя наших користувачів. Наша Support-команда навіть створила окремий Slack-канал, у якому є фідбек та історії від користувачів. Для нас вони – найкраще джерело натхнення.

Комусь Grammarly допоміг створити листа, завдяки якому людина відшукала нову роботу, для когось наш сервіс – неабияка підтримка в щоденній боротьбі з дислексією, а для інших – незамінний робочий інструмент, що надає впевненості, економить час і робить комунікацію ефективнішою. Ми прагнемо створювати якомога більше цінностей для наших користувачів та допомагати їм досягати поставлених цілей.

Ще одна неодмінна складова успіху бізнесу, без якої були б неможливі наші досягнення – команда людей, які поділяють спільні цінності й разом рухають Grammarly вперед.

Дмитро Лідер

Чи є напрямки та проєкти поза сервісом Grammarly, у яких засновникам цікаво розвиватись?

Зараз ми фокусуємося на розвитку Grammarly. Компанія активно росте, тож перед нами ще багато завдань та викликів. Безумовно, нові бізнес-ідеї з’являються, однак зараз основні зусилля скеровуємо саме на Grammarly.

3 улюблених гаджети та 3 застосунки на смартфоні, без яких не уявляєте свого життя?

Я прибічник мінімалізму та простоти, тому постійно користуюсь лише трьома гаджетами. І вони є моїми робочими інструментами: це лептоп MacBook Pro 13, iPhone (який також замінив мені фотоапарат і камеру) і навушники для відеодзвінків (зараз маю Bose QuietComfort 35 II).

Не уявляю життя без подорожей, а подорожі – без застосунків-мап. Найчастіше користуюся Google Maps і maps.me. З месенджерів найчастіше відкриваю Slack. Левова частка робочої комунікації відбувається там. А Instagram допомагає підтримувати зв’язок із друзями, дізнаватися новини цікавих мені проєктів і бізнесів, відкривати нові локації, планувати дозвілля, купувати продукти й послуги, а ще просто діставати візуальну насолоду й натхнення від зображень та відео.

Ще трохи про Grammarly:

Компанію було засновано у 2009 році в Україні.

У 2017 році Grammarly отримала 110 млн доларів у першому раунді інвестицій, а у 2019 році – залучила ще 90 млн доларів у другому раунді, який повторно очолила компанія General Catalyst за участі попередніх і нових інвесторів.

Місія компанії – покращувати життя, удосконалюючи комунікацію.

Система ШІ надає рекомендації щодо їхнього покращення в чотирьох категоріях:

  • правильність (граматика, орфографія та інші механіки письма);
  • чіткість (стислість та зрозумілість);
  • захопливість (словниковий запас та розмаїття);
  • тон повідомлення (формальність, ввічливість, впевненість).

У 2019 році видання Fast Company визнало Grammarly однією з найбільш інноваційних компаній світу у сфері штучного інтелекту.

ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ Штучний інтелект, який ми не помічаємо

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь