Журналіст bit.ua зробив щеплення, але не отримав COVID-сертифікат. Розповідаємо, що робити в такій ситуації
Редактор bit.ua зіткнувся з проблемою отримання COVID-сертифікату. Про її причини та шляхи розв’язання він розповідає в матеріалі.
Пригоди
Все почалося з того, що я не зміг додати COVID-сертифікат у застосунок «Дія». Спочатку я подумав, що стався програмний збій, а тому декілька разів перезавантажив та перевстановив застосунок. Це не допомогло. Зателефонувавши в службу підтримки «Дії», я дізнався, що проблема не в застосунку, а в тому, що мої дані про щеплення відсутні в базах даних. Мені порекомендували насамперед звернутися до сімейного лікаря. Дійсно, коли я зайшов у Helsi, то в мене не було жодних даних про вакцинацію, які до цього моменту відображалися.
Зателефонувавши сімейному лікарю, я запитав, чи є мої дані в їхній системі. Вони сказали, що так, приходьте, і питання буде розв’язаним – мені просто дадуть паперовий COVID-сертифікат. Це питання виникло тому, що в поліклініці вже були проблеми з отриманням сертифікату через декілька днів після введення другої дози вакцини Coronovac. У них, попри інформацію в Helsi, у базі містилися дані про введення другої дози 25.06.2021 року та були відсутні дані про першу вакцинацію.
Діставшись до поліклініки й поспілкувавшись із сімейним лікарем, я дізнався, що в їхній базі, яка не прив’язана до Helsi, містяться дані тільки про введення першої дози в пункті масової вакцинації МВЦ 1.06.2021, тобто майже пів року тому.
На запитання: «Чому не перевірили мої дані, коли я запитав про те, чи вони мають усю інформацію про вакцинацію? Та чому спочатку поліклініка мала дані про введення другої дози, і куди вони зникли?». Лікарі просто знизували плечима. Сказали, що вони нічого в бази даних не вносили, потрібно звертатися в поліклініку, де робили друге щеплення.
Моя звичка зберігати всі отримані документи допомогла мені знайти контакти лікарів та поліклініки, де я робив друге щеплення. Зателефонувавши їм, я дізнався, що в мене неактивований акаунт eHealth. Це може бути однією з проблем. Сказали звернутися до найближчої з поліклінік міста й активувати акаунт. Це я й зробив, відвідавши найближчу поліклініку в Солом’янському районі.
Цілих два акаунти, й обидва неактивні
Мені повідомили, що в мене існує два неактивованих акаунти, і один із них зареєстрований на невідомий мені номер телефону та e-mail. Збігається тільки ПІБ. Але проблемою було й те, що акаунт, зареєстрований на дійсні паспортні дані та номер мобільного, також неактивований.
На що я показав їм СМС із номером активації акаунта, який я отримав ще пів року тому. Крім цього, без проблем зайшов у Helsi. Працівники реєстратури тільки знизували плечима й сказали, що можуть перенести інформацію з «лівого» акаунта на дійсний та активувати його. Так і зробили, але в Helsi інформація про вакцинацію не з’явилася. На що мені порекомендували зателефонувати в Helsi. Зателефонувавши в Helsi, я почув, що автовідповідач сказав звертатися до сімейного лікаря. Я знову звернувся до сімейного лікаря й дізнався, що вона нічого не може зробити.
Працівниця реєстратури в поліклініці мене заспокоїла: «Не переживайте, я і мій син також не можемо отримати сертифікат, оскільки є проблеми з базами даних». Це була по-справжньому «заспокійлива» інформація.
Далі мій квест продовжився в поліклініці, де я робив друге щеплення. Довелося їхати на другий берег Києва, оскільки саме бригада із цієї поліклініки робила мені щеплення у МВЦ. У реєстратурі, де довелося вистояти чергу не менш як годину, мені повідомили… що в мене є два акаунти. Всі вони неактивовані. Я спокійно сказав, що мені вчора вже видалили «лівий» акаунт й активували основний. На що я дістав відповідь: «Не знаю, що вони там робили».
Добре, повторюємо вчорашню процедуру. Я попросив перевірити другий акаунт і подивитися там про запис на вакцинацію на 25.06.2021 року. Інформацію вони знайшли, і я наївно подумав, що пригоди мої скінчилися.
У результаті в акаунті Helsi з’являється інформація, що я прийшов на другу вакцинацію 25.06.2021 року, але не зробив її, водночас жодних даних про неї в базі поліклініки не існує. А ще я не робив першу вакцинацію. Я протягнув надрукований COVID-сертифікат із першою вакцинацією.
– Як таке може бути? Це дурдом, – каже працівниця реєстратури, – біжіть швидко в інженерний відділ на другому поверсі. Вони перевіряють правильність внесених даних. Через 30 хвилин вони йдуть додому.
На другому поверсі вже стояла черга з 20 таких самих бідось, як я. У всіх них була єдина проблема – неправильно внесені дані. Люди ще підходили, дивилися на чергу та йшли додому. Атмосфера царювала неприємна, м’яко кажучи. Громадяни матюкалися, кричали та проклинали все на світі. Їх можна зрозуміти. З одного боку, вони винні, що задумалися про вакцинацію лише зараз і створили ажіотаж. З іншого боку, багато хто зробив вакцини декілька місяць тому, а сертифікати отримати вони не можуть.
В інженерному відділі мене попросили показати папірець із даними про зроблену вакцину. Я протягую шматочок паперу, з одного боку була якась роздруківка, з іншого – дані про вакцинацію з адресою поліклініки й контактами лікаря, написаними від руки.
– Ми таких довідок не видаємо, – говорить мені спеціаліст з інженерного відділу.
– Я розумію, але це писав ваш лікар і залишив свої дані, – відповідаю я.
– Але все написано від руки. Будь-хто такий документ зробить. У ньому немає номера ампули.
– Того дня, коли я прийшов на вакцинацію, у вас не працювала електронна система. Тому всі дані про вакцинацію вносили від руки в журнали вакцинації. Перевірте дані в журналах вакцинації.
– Ми працюємо з електронними системами. Журнали є в архіві. Для того, щоб дістати доступ, треба писати запит у МОЗ.
Запит я написав, заповнивши форму на сайті МОЗ. Без надії сподіваючись, я вирішив піти іншим шляхом і звернувся до сімейного лікаря та пунктів вакцинації з проханням зробити вакцинацію повторно. Мені відмовили, оскільки:
- у мене зроблена вакцинація Сoronovac, а тому зробити друге (насправді третє) щеплення вакцинами Pfizer або Moderna вони не можуть;
- мені ввели першу вакцину Сoronovac пів року тому, а тому минув строк введення другої дози. Крім цього, враховуючи, що в мене є проблема з даними про введення другої дози, вони не хочуть брати відповідальність за введення третьої.
Поки що мені відмовили у 5 центрах вакцинації. Будемо «пробувати ще». Наразі мій COVID-сертифікат є недійсним. Я не можу користуватися громадським транспортом, відвідувати заклади громадського харчування та поїхати за кордон. Ще пів року я буду прив’язаний до Києва до моменту, поки я не зможу зробити ревакцинацію.
Ще одним виходом із ситуації може стати прийняття рішення влади про введення громадянам бустерної (третьої) дози вакцини. Водночас міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко говорить, що це стане можливим лише в разі вакцинації 50% населення.
«Щойно перетнемо позначку у 50% вакцинованого населення в Україні, ми повернемося до питання бустерної дози, або повторної, дворазової вакцинації проти коронавірусної хвороби», – сказав Ляшко виданню Interfax.
UPD: Сьогодні мені вдалося вколоти третю дозу Coronavac, яку зарахували за другу. Після уколу ми перевірили всі дані й налаштували COVID-сертифікат у «Дії» та Helsi. Медперсонал в одному з київських центрів вакцинації посміявся з моєї історії та порекомендував змінити ID-карту, номер якої має 666. Словом, я один із небагатьох українців, якому вдалося зробити бустерну дозу.
Висновки
Що робити у випадках, які схожі на мою історію?
По-перше, перевіряйте всі документи в пунктах вакцинації. Не повторюйте моїх помилок. Усі папірці, зокрема й написані «від руки», повинні мати підпис лікаря та номер ампули з дозою, яку вам вкололи.
По-друге, найближчими днями після вакцинації перевірте правильність введення даних у реєстри разом із сімейним лікарем. Насамперед в E-health.
По-третє, звертайтеся зі своєю проблемою в усі можливі інстанції: від поліклініки до МОЗ. Це важко, але існує можливість того, що ваші питання розв’яжуть.
Моя ситуація не є унікальною. У багатьох українців виникли проблеми з отриманням COVID-сертифікатів. Можна почитати коментарі під troubleshooting-постом Helsi.
Усі ці системні негаразди не є свідченням того, що непотрібно вакцинуватися. Насамперед ви робите вакцину для захисту свого життя та близьких. Так, COVID-сертифікат дозволяє вам реалізувати деякі ваші громадянські права. Водночас краще мати проблеми з отриманням сертифікатів, ніж перебувати в реанімації.
Я сподіваюся, що МОЗ зверне увагу на масові проблеми з отриманням COVID-сертифікатів і зможе їх розв’язати найближчим часом.