Цифрове мистецтво працює на перемогу: як NFT стає інструментом благодійності в Україні
Від моменту появи перших експериментів з NFT минуло понад 9 років. За цей час цифрове мистецтво встигло набути неабиякої популярності і навіть стало словом 2021 року за версією видавництва HarperCollins.
NFT – це унікальний цифровий сертифікат, зареєстрований у блокчейні. Він використовується для реєстрації права власності на певний актив – це може бути витвір мистецтва чи предмет колекціонування. NFT неможливо підробити – фактично це цифровий аналог фізичного документа, який підтверджує ваше законне володіння активом.
На відміну від багатьох трендів, що швидко втрачають актуальність, NFT пророкують велике майбутнє: тільки за перше півріччя 2021-го обсяг продажів невзаємозамінних токенів у 26 разів (!) перевищив показник за весь позаминулий рік. Це не межа: у дослідженні Marketdecipher йдеться, що до 2031 року NFT можуть скласти 40% ринку колекціонування – а це 440 мільярдів доларів на рік навіть за нинішніх умов.
Серед відомих NFT-маркетплейсів (платформ для невзаємозамінних токенів) – найбільші криптовалютні біржі Binance NFT та Alibaba NFT; мегауспішний OpenSea, що починався як стартап, і Rarible з 2 мільйонами активних користувачів. Також є KnownOrigin і Foundation, де можна виставити або придбати цифрове мистецтво.
NFT і благодійність
NFT у світі активно розвивається також як один з інструментів благодійності: завдяки цифровим творам мистецтва вдається збирати значні суми на добрі справи. Наприклад, у 2021-му колишній гендиректор Twitter Джек Дорсі продав як NFT свій перший твіт за майже 3 мільйони доларів – і перерахував їх на доброчинність. Ще більшу суму – понад 6 мільйонів – отримав за свою роботу і передав на благодійність NFT-митець Beeple.
Один з безперечних бонусів таких зборів – прозорість: блокчейн-технологія, на якій працює NFT, дозволяє відстежити кожну транзакцію та впевнитися, що переказані кошти дійсно спрямовані за призначенням.
В Україні успішних кейсів залучення коштів на благодійність завдяки NFT стає все більше попри те, що ця сфера для нас відносно нова. Наприклад, перший вітчизняний доброчинний NFT-маркетплейс – ArtBay.in.ua – з’явився наприкінці минулого року.
А один з найсвіжіших кейсів – lifecell, який першим серед українських мобільних операторів (і один з перших у світі) запустив маркетплейс «NFT Talkers» з власною благодійною колекцією.
Мета проєкту – зібрати коштів для підтримки України в боротьбі з російським агресором та підтримати митців під час війни.
Унікальний для України майданчик працює на базі блокчейну Avalanche (AVAX). Ставка за транзакцію складає приблизно $0,02 – одна з найнижчих gas fee на ринку, завдяки цьому розміщення та купівля NFT стають максимально доступними.
Платформа «NFT Talkers» об’єднує українських митців і допомагає digital-художникам стати вільно заробляти, токенізуючи свої твори.
Також в межах проєкту збирають кошти для підтримки України в боротьбі з російським агресором. На платформі є військово-цивільна колекція токенів «Знаряддя народовладдя», усі зібрані кошти від продажу яких спрямують до державного фонду UNITED24. Митці можуть долучатися до зборів, роблячи свої NFT-колекції благодійними – і тоді прибуток від токенів також перерахують на потреби країни.
«Війна – це час згуртованості та взаємодопомоги. Створення власного NFT-маркетплейсу – це ще один спосіб наблизити нашу перемогу, адже він має як благодійну, так і соціальну складову. Навіть під час війни прогрес та розвиток в Україні не зупиняються. NFT-технології дозволяють нам збирати гроші на благодійну мету, а художникам – робити те, що виходить у них найкраще – говорити мовою мистецтва. Тому ми і назвали платформу «NFT Talkers». lifecell вкотре підтверджує свої головні цінності – забезпечувати найкращий інноваційний цифровий досвід навіть у під час війни», – розповідає про платформу Ісмет Язиджи, головний виконавчий директор lifecell.