Спецпроєкти

Кадрова криза: яка ситуація зараз на ринку праці – дослідження OLX


OLX Робота поділились результатами дослідження серед користувачів платформи, які розміщують оголошення про пошук робітників та аудиторії, яка знаходиться в пошуку роботи, щоб дослідити стан та тенденції ринку праці в Україні.

«Криза буде лише погіршуватись»: результати дослідження думки роботодавців

За даними дослідження OLX Робота, 67% українських роботодавців вже зіткнулися з кадровою кризою. Основними її причинами зазначають:

  • мобілізацію та складнощі у працевлаштуванні чоловіків (79%),
  • міграцію населення за кордон (53%). 

З результатів дослідження видно, що пошукачі очікують вищої заробітної плати, ніж роботодавці готові запропонувати, попри те, що рівень оплати вже підвищувався.

З іншого боку, пошукачі зазначають: пропозиції роботодавців все ще є занизькими, що ускладнює пошук роботи. Це свідчить про тиск на ринку праці, особливо через дефіцит кадрів, що впливає на зростання заробітних плат. Цей фактор стає дедалі вагомішим у боротьбі за кваліфіковані кадри, особливо у робітничих спеціальностях, і його не можна ігнорувати.

Роботодавці активно шукають шляхи подолання кризи. Найпоширенішими методами відповідно опитування, є:

  • збільшення мотиваційного пакета (29%),
  • найм молодшої аудиторії (28%),
  • надання переваги жінкам при закритті вакансій (21%).
  • щодо майбутнього: 65% опитаних вважають, що ситуація лише погіршуватиметься.

Для протидії кризі роботодавці планують зосередитися на наймі молоді непризовного віку (46%), студентів для стажування (33%), жінок (34%) та чоловіків з «білим квитком” (32%). Найбільший дефіцит спостерігається серед «синіх” (57%) та «сірих” (48%) комірців.

За результатами дослідження великі компанії (51+ співробітників) частіше займаються бронюванням працівників, а середні підприємства (11-50 співробітників) більше орієнтовані на найм пенсіонерів та осіб з інвалідністю.

«Дослідження чітко показує, з якими викликами стикається український ринок праці та на які кроки в першу чергу готові йти роботодавці. Наприклад,  компанії з 11-50 співробітниками набагато частіше стараюся наймати на роботу осіб пенсійного віку та осіб з інвалідністю і при цьому їм найбільше не вистачає якраз сірих комірців. В західних областях значно більша частка опитаних планують наймати молодь (до 25 років) у випадку загострення кадрової кризи. Роботодавці змушені шукати нові підходи до найму та утримання персоналу в умовах війни та економічної нестабільності», – коментує керівниця напряму OLX Робота Марія Абдулліна.

Тенденції серед шукачів роботи

  • 64% опитаних наразі працевлаштовані, тоді як 23% не працюють і не шукають роботу. Ще 13% респондентів активно шукають нову зайнятість.
  • Серед працюючих лише 12% планують змінити місце роботи, в той час, як 60% не мають таких намірів.
  • Основними причинами бажання залишатись на тому ж місті роботи є задоволеність графіком (63%), стабільність і безпека на поточному місці (42%), гарний колектив (41%) та задоволеність рівнем заробітної плати (38%). 

Цікаво, що попри загальну задоволеність, 72% працюючих зазначили, що приваблива пропозиція щодо заробітної плати могла б змотивувати їх змінити роботу.

Дослідження також торкнулося питання бронювання працівників: 28% серед працюючої аудиторії зазначили, що їхня компанія займається бронюванням співробітників, 54% вказали, що їхні роботодавці цього не роблять, а 18% не змогли відповісти на це питання.

Серед активних шукачів роботи 63% розглядають можливість офіційного працевлаштування, тоді як 40% готові до неофіційної роботи. Основними перешкодами у пошуку роботи респонденти називають низький рівень заробітної плати (47%), відсутність відповідних вакансій у галузі (34%) та регіоні (31%), а також завищені вимоги з боку роботодавців (31%). Рівень заробітної плати залишається найважливішим фактором при виборі роботи для 85% опитаних.

Щодо непрацюючих громадян: 39% з тих, хто не працює і не шукає роботу, перебувають на пенсії; 20% не працюють через стан здоров’я; по 18% припадає на тих, хто навчається, та тих, хто не працює через мобілізаційні заходи з боку держави.

Різниця між «білими» та «синіми» комірцями:

  • Майже половина «синіх комірців» не має жодних мотиваційних пакетів, тоді як «білі комірці» частіше отримують додаткові бонуси (страхування, дистанційна робота, можливості навчання).
  • Серед «синіх комірців» більше тих, хто працює офіційно, але за мінімальну оплату або взагалі без договору.
  • «Сині комірці» часто не знають, чи займається їхня компанія бронюванням співробітників.
  • «Сині комірці» рідше відзначають переваги на своєму поточному місці роботи.

Регіональні відмінності:

  • У південному регіоні найменша частка працівників з мотиваційними пакетами та офіційним працевлаштуванням.
  • У західному регіоні частіше скаржаться на нестачу релевантних вакансій, але тут найбільше офіційно працевлаштованих.
  • У Києві найвища частка працевлаштованих та більше ФОПів.

Опитування OLX Робота, 4 426 респондентів, червень 2024 року, Україна

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь