У «Довженко-Центрі» покажуть перший і останній фільми Леоніда Осики
8 березня 1940 року в Києві народився видатний український режисер Леонід Осика. На честь 85-річчя із дня народження представника українського поетичного кіно в середу, 12 березня, в Кінолекторії Довженко-Центру відбудеться показ його стрічок «Та, що входить у море» та «Гетьманьскі клейноди».
«Та, що входить у море» (1965)
Коротка поетична притча про початок людського життя та місце людини у світі. З маси людських тіл на сонячному пляжі виокремлюється одна сім’я. Маленька дівчинка грає на березі моря, і воно стелиться перед нею наче вільна поетична стихія буття. Поруч – її батьки, їх присутність настільки природна, немов вода і пісок. А десь неподалік вирує буденне життя.
«Та, що входить у море» – дипломна робота Леоніда Осики у ВДІКу, яку він знімав на Київській кіностудії. Проте диплом не затвердили, а фільм не потрапив на екрани. За нього режисера публічно звинуватили в «екзистенціалізмі», «занепадництві», «запозиченнях у “нової хвилі”». Утім, за свідченнями композитора фільму Володимира Губи, Сергій Параджанов настільки захопився фільмом, що жартома пропонував перейменувати київську кіностудію на честь Леоніда Осики.
«Гетьманські клейноди» (1993)
1659 рік, два роки після смерті гетьмана Богдана Хмельницького. Його син, вісімнадцятирічний Юрій усунув від влади гетьмана Виговського, країна увійшла у стан «Руїни». Збіднілий лицар Валько Босаківський зустрічає у шинку доньку Богдана Хмельницького, Олену, у супроводі сотника Журби, вірного Івану Виговському. Жінка змушена переховуватись, щоб врятувати гетьманські клейноди батька — символи козацької влади та незалежності.
Стрічка заснована на повісті «Кутіж» Богдана Лепкого, що вийшла у 1941 році. Автор був свідком подій національно-визвольних змагань 1917-1921 рр., які закінчилися втратою української державності. У своїй повісті він намагався знайти причину в минулому, звертаючись до пригодницьких та романтичних жанрів.
Більшість подій фільму відбувається на натурі, основними локаціями для зйомок стали історичні місця: Острозький замок, монастир у Межиріччі та спеціально побудований хутір у Пирогові, поблизу Києва. Щодо зображення тогочасного побуту, автентичності будівель та національного одягу авторів стрічки консультував Георгій Якутович — ілюстратор, графік, художник всіх фільмів Осики та «Тіней забутих предків» Сергія Параджанова.
Квитки можна придбати за посиланням.
Окрім того, на платформі Довженко-Центр. Онлайн вийшов фільм Леоніда Осики «Подарунок на іменини» — екранізація творів Михайла Коцюбинського 1991 року.
Раніше ми повідомляли, що докфільм Олега Сенцова «Реал» тепер доступний онлайн.