Cпецпроєкти

Що таке трендвотчінг і чому він настільки потрібний українському бізнесові?

Те, що на пострадянському просторі, зокрема в Україні, у новинку, в Європі робили ще 25 років тому! Ця диковинна штука зародилася в 70-х роках XX століття. Чи то на радість, чи то на біду, але сьогодні вона актуальна як ніколи.

Ми, як мавпочки, навчилися копіювати в Заходу модні штуки та вважаємо, що йдемо в ногу з часом, тим більше, що курс на Європу ми відвойовуємо вже 7 років. Та поки у світі з’являється 5G, на орбіту запускають Tesla й готуються до освоєння Марсу, у київському метро досі тестують Wi-Fi…

У всьому світі онлайн-навчання вже навіть не тренд, а норма. А ми пишаємося, що нарешті з’явилися курси, які дають можливість навчатися у зручному форматі.

Яким способом вловлювати зміни, як вони вплинуть на психологію споживання, що буде після COVID, на що звертати увагу вже зараз? Як створити актуальний продукт, актуальний візуальний контент, актуальну політтехнологію і так далі, якщо постійно все потрібно «на вчора»?

Можна сказати, що в нашій країні підприємцям напрочуд бракує розуміння важливості трендвотчінгу

Пандемія коронавірусу – глобальний драйвер змін, який вплинув на життя всієї планети, а не тільки нашої країни. Сьогодні як ніколи важливо розуміти, що споживачі хочуть у короткостроковій, середньостроковій і довгостроковій перспективах.

Швидкість змін нині надзвукова, і виживуть тільки візіонери, які не розпилюються на тестування, а створюють успішний продукт. Усім іншим стане складніше відбудуватися, і вони завжди будуть «одними з».

Що таке трендвотчінг і навіщо він потрібний

Найчастіше я стикаюся з тим, що слово «трендовий» відтворюється у значенні «модний, актуальний, затребуваний». Питання «що таке трендвотчінг?» вводить людей у ступор. Тому розберімося все-таки, що таке тренд і чим він відрізняється від трендвочінгу.

Трендвотчінг – це мистецтво вловлювати, що «заходить» і точно «вистрілить», виявляти тенденцію розвитку й перехоплювати ініціативу, доки конкуренти вас не випередили.

Тренд, зі свого боку, – це запит чи ідея на задоволення певних потреб і очікувань, які щораз більше поширюються в суспільстві та про які завтра говоритиме весь світ.

Трендвотчінг – це, по суті, «розшифрування» психології сучасного суспільства та демонстрація брендам можливостей, завдяки яким вони можуть знаходити глибокий зв’язок зі своїми клієнтами.

Тренди є в різних сферах (в економіці, дизайні та моді, у маркетингу й політиці і т. д.) і суттєво відрізняються за масштабом і тривалістю життя. Щоб орієнтуватися в них було ще простіше, професіонали поділяють усі тренди на мегатренди – ті, що визначають наше існування на 10-15 років уперед.

Мегатренди поділяються на макротренди, термін життя яких 3-5 років, і мікротренди, які живуть кілька місяців – щонайбільше рік.

Про мегатренд або два сценарії розвитку людства на найближчі 10-15 років я розповім у своїй наступній статті. А в подальших матеріалах буду детально розшифровувати макротренди та які вони надають можливості для різних сфер життя й бізнесу.

Професіонали здатні передбачати нові запити суспільства за кількома причинами. По-перше, тенденції в моді, дизайні та інших сферах не виникають стихійно – тренд повторюється з певною циклічністю, але в новій інтерпретації.

По-друге, трендвотчінг – це не ворожіння на кавовій гущі, а системна аналітика та скрупульозна робота. На заході над прогнозуванням трендів працюють цілі команди й агентства.

Зараз почнеться найцікавіше – розгребімо плутанину в словах із префіксом тренд-.

Трендвотчери відстежують тенденції та можуть прогнозувати їхню успішність і популярність.

Трендхантери – це мисливці на тренди. Вони вишукують неординарних стрітстайлерів, популярних блогерів, стежать за ними, вловлюють новинки й оцінюють, наскільки глобальними можуть стати ідеї цих трендсетерів.

Трендсетери, як ви вже зрозуміли, – це люди і бренди, які популяризують ті або інші речі (це лідери думок, знаменитості та інфлюєнсери, які впливають на думку тисяч людей); фактично це першопрохідці й новатори, які не бояться здаватися дивними в очах широкої суспільності.

Трендспотинг – це процес, який допомагає виявити тренди на стадіях їхнього заснування та прогнозувати їхній подальший розвиток.

Де народжуються тренди?

Наші з вами свідомість, поведінка та сфера інтересів постійно змінюються під впливом політичних, соціальних, економічних і технологічних змін.

У світі є ціла низка агентств, які аналізують смаки й запити суспільства і розповідають про соціальні тенденції та глобальні зміни у сфері інтересів людей. У цих агентствах працюють соціологи, дизайнери, психологи, стилісти, маркетологи, баєри і т. д. Вони обробляють тонни інформації, щоб адаптувати тренди для своїх клієнтів і так мінімізувати ризики під час запуску нових продуктів.

Розповім про найвідоміші агентства на світовому ринку.

WGSN

Авторитетне лондонське агентство WGSN, засноване 1998 року. Працює з fashion-сегментом. Щоб зрозуміти, як працює агентство і трендхантинг на практиці, можете вивчити презентацію про передбачення WGSN, які спрацювали.

TrendUnion

TrendUnion – одне з найвідоміших агентств на чолі з Лі Еделькорт. Агентство займається  прогнозуванням у таких сферах: колір, текстиль, високі технології, лайфстайл. Основні клієнти агентства працюють у fashion-сегменті, але це не завадило агентству розробити стратегію позиціонування Sprite на сучасному ринку.

Окремо скажу кілька слів про унікальну жінку Лі Еделькорт. Вона справжня візіонерка, і її передбачення випереджають прогнози всіх разом узятих агентств на кілька років уперед. Хочете тримати руку на пульсі – обов’язково підпишіться на неї. 

Promostyl

Французьке трендвотчінгове агентство, яке сконцентроване на вияві нових концепцій в упакуванні, косметиці, дизайні та моді. Їхня головна фішка – це трендбуки для чоловічих колекцій. Попри консерватизм чоловічої моди, їм вдається знаходити вдалі ідеї з адаптації трендів.

Pantone

Головний авторитет у галузі кольорових інновацій і універсальна мова для графічних дизайнерів.

TrendWatching.com 

Тут безкоштовно публікуються огляди й дослідження з тредвотчінгу. 

TrendHunter.com

Тут люди з усього світу діляться своїми спостереженнями на різні теми.

Mashable.com, TechCrunch.com, FastCompany.com

Корисно заглядати на ці сайти, щоб зорієнтуватися в інноваціях світу технологій. 

Пам’ятайте головне: трендвотчінг – це не чарівна пігулка успішного успіху. Це 50% величезної аналітичної роботи і 50% творчого погляду на ситуацію.

За часів невизначеності відбувається загострення найсміливіших творчих підходів. Різноманіття поглядів призводить до рішень, на які раніше навіть не звернули б уваги.

2020 рік довів, що жодне засилля досліджень не застрахує нас від непередбачуваності довкілля. Це справді складний час для нас усіх. І хоча багато факторів поза зоною нашого контролю, така невизначеність дає змогу зростати, вчитися й підштовхувати себе до виходу за межі зони комфорту та використання творчості.

В Україні дуже потужний творчий потенціал. Я впевнена, що найближчим часом головний тренд для виживання українського бізнесу – це творча інтеграція й колаборація бізнесу та мистецтва. Своєю головною місією я бачу одруження бізнесу і мистецтва в Україні, для чого й створюю агентство талантів ART.STYLE.UP.

Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Наші колумністи
Ольга Бульбах
Катя Костенко
трендвотчерка
Мирослава Ульяніна
Інна Семиряга
іміджмейкерка
Ми в Телеграмі
підписуйтесь