Запитання до юриста: чи потрібно платити за товар, який розбили чи пошкодили в магазині?
Уявімо ситуацію: ви заходите до магазину по закупи й випадково розбиваєте чи пошкоджуєте товар. Скажімо, він випав із рук чи лежав на полиці неналежним чином.
Надалі ми цілком усвідомлюємо розвиток подій: підходить охоронець або адміністрація магазину й вимагає гроші за товар.
Ви не повинні за нього платити, і ось чому.
Права покупця в такому випадку захищаються законами України.
Відповідно до частини 1 статті 323 Цивільного кодексу України ризик знищення та випадкового пошкодження майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. У цій ситуації власником є магазин.
Відповідно до частини 1 статті 668 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару, якщо інше не встановлено договором або законом.
Підсумуємо: вас не можуть змусити платити за розбитий чи пошкоджений товар, бо ви його не придбали. Ризик знищення та пошкодження майна лежить на його власнику – магазині.
В Україні є і більш профільний закон у сфері захисту прав споживачів:
Зокрема, стаття 17 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачає, що:
– за всіма споживачами однаковою мірою визнається право на задоволення їхніх потреб у сфері торговельного та інших видів обслуговування;
– встановлення будь-яких переваг, застосування прямих або непрямих обмежень прав споживачів не допускається, крім випадків, передбачених нормативно-правовими актами;
– споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час і на вільне використання електронних платіжних засобів з урахуванням режиму роботи й обов’язкових для продавця форм розрахунків, установлених законодавством України;
– продавець зобов’язаний усіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати;
– забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якости або непотрібного йому асортименту, у будь-який спосіб обмежувати використання ним електронних платіжних засобів, якщо відповідно до законодавства продавець зобов’язаний приймати їх до сплати;
– продавець зобов’язаний надати споживачеві достовірну й доступну інформацію про найменування, належність і режим роботи свого підприємства;
– споживач має право на перевірку якости, безпеки, комплектности, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається, демонстрацію безпечного та правильного її використання (на вимогу споживача продавець (виконавець) зобов’язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції).
Повертаючись до нашої ситуації, варто звернути увагу на такі поради:
1) якщо ви нагадаєте про закон, який захищає права покупців, а від вас вимагатимуть гроші за товар – негайно телефонуйте в поліцію;
2) не треба оплачувати товар на місці – можна тільки зафіксувати факт порушення ваших прав як споживача;
3) наголосіть, що за порушення прав споживача на підприємстві у сфері обслуговування продавець і його працівники несуть відповідальність, встановлену законом. Нечесна підприємницька практика (будь-яка діяльність, що вводить споживача в оману або є агресивною) забороняється;
4) пам’ятайте, у разі відсутности вашої згоди на відшкодування матеріальної шкоди її може бути здійснено тільки в судовому порядку.
І за будь-якої ситуації пам’ятайте: адвокат, як і лікар – вчасне звернення по професійну допомогу дасть можливість уникнути неприємностей.
Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.