Спецпроєкти

Чому (і як) пісням пророкують стати хітами, але щось іде не так


Як визначають, яка пісня є хітом, а яка – ні? Оцінити, наскільки вас заклинило на тому самому приспіві нового сінглу або що там крутять на всіх модних вечірках, може бути складнувато. Тож у професіоналів індустрії є свої методики, які розвиваються й доповнюються щороку.

Найтрадиційнішою є сертифікація RIAA, яку проводить Американська асоціація компаній звукозапису. «Золоті» чи «платинові» платівки – це саме їхні нагороди, які вручають за обсяг продажів. Для золота альбом має бути проданим понад півмільйона разів, для платини потрібен мільйон. Тривалий час саме кількість проданих екземплярів свідчила про популярність творчости виконавців.

Але сьогодні ставлення до RIAA неоднозначне. По-перше, зараз сінгли стали актуальнішими за альбоми для оцінки популярности. По-друге, сертифікація не враховує нові технології розповсюдження музики: онлайн-магазини, системи підписок, ютуб. І врешті-решт, частина молодих виконавців може уникати великих звукозаписних компаній, на яких і орієнтується RIAA.

Зараз виконавці та їхні менеджери частіше орієнтуються на списки Billboard 200, які проводять підрахунки як за фізичними, так і цифровими продажами. А потім на основі цих цифр формують щотижневі топи. 

Інший спосіб оцінити популярність треку – подивитися, як часто його пускають в етер радіокомпанії. Або скільки пісня набрала переглядів на ютубі. Однак для фахівців ці варіанти надають дуже мало потрібної інформації: хто цільова авдиторія композиції, яка технічна та смислова якість пісні, які перспективи в треку чи виконавця – всі ці питання потребують додаткового аналізу.

Що потрібно для того, щоб пісня стала хітом?

У 2018 році були опубліковані результати дослідження, в якому проаналізували 500 тисяч пісень, що вийшли у Великій Британії з 1985 до 2015 року. Команда прагнула знайти секрет потрапляння пісень у головні чарти та виявити основні складові комерційного успіху. 

Загальна тенденція, яку виокремлювали дослідники, – це поступове зменшення атмосфери «щастя» та «яскравости» в більшості композицій на користь «смутку», а також відхід від маскулінности. Однак при цьому хіти залишаються саме «щасливими», орієнтованими на вечірки та відрізняються від іншої музики динамічністю. Натомість лірика майже ніяк не впливає на успіх пісні: головне – це акустичні якості. 

Але фахівці схиляються до розлогіших оцінок хітовости. Наприклад, що для успіху потрібен збіг настільки багатьох обставин, що завчасно їх складно передбачити. Окрім «заразливости» мотиву пісні, популярности виконавця, професійности продюсерів і вдалого маркетингу потрібне дещо невловиме – вистрілити в потрібний момент. Інколи цього часу Х співакам доводиться чекати довгі роки, і не всі долають цей виклик.

Remember the Name

by Fort Minor

Від сінглу вокаліста Linkin Park із продюсуванням Jay-Z у 2005 році очікували швидкого злету. Однак пісні знадобилася значно потужніша розкрутка, ніж автори розраховували. Близько року композиція не користувалася популярністю, а помірний успіх прийшов до неї тільки після того, як пісню почали крутити по всіх стадіонах і аренах США як новий спортивний гімн. І навіть після такого промо пісня «Remember the Name» здобула лише 66 позицію у рейтингу «Billboard Hot 100». 

Пісню продовжили розкручувати на спортивних заходах: плей-офи і драфт НБА, Олімпійські ігри в Пекіні… Але навіть такими зусиллями «платинову» нагороду «Remember the Name» отримала аж у 2009 році – через чотири роки після релізу, що для сучасного світу, відверто кажучи, – ціла вічність.

I Will Never Let You Down 

by Rita Ora

Але, крім потрібного часу, варто вгадати і з вдалим місцем. У 2014 році пісня «I Will Never Let You Down Ріти» Ори одразу ж посіла перший рядок у британських чартах, однак американські слухачі її вперто ігнорували. Лише через кілька тижнів промо трек ледь-ледь дістався 77 місця в Billboard Hot 100. 

При цьому драйв треку оцінювали критики, ведучі, діджеї, маркетологи. Але надто кволо діставався до американської авдиторії.

Out of the Woods 

by Taylor Swift

У тому ж 2014 році Тейлор Свіфт оголосила зміну курсу своєї творчої діяльности. Вона відходила від кантрі, з якого починала власну музику, та видала «перший задокументований офіційний попальбом» – «1989». Альбом і справді вибухнув: він дебютував одразу ж на першому рядку Billboard 200, узяв купу Греммі та був надзвичайно комерційно успішним.

Єдине, що не справдилося, – пісня, якій пророкували популярність. Трек, потенціал якого оцінювався найвище – «Out of the Woods», – ледве потрапив у двадцятку на Billboard. Натомість справді вибухнули композиції, що спочатку оцінювалися не так високо – «Shake It Off» та «Style».

Truth Hurts

by Lizzo

Минулого року про Ліззо говорили хіба трохи менше, ніж про Біллі Айліш. Її хіт «Truth Hurts» впевнено обіймав перше місце Billboard кілька тижнів поспіль, а відео на ютубі сягнуло ста мільйонів переглядів. Але кліп був завантажений ще у 2017 році, тоді як поціновувачі знайшлися тільки у 2019-му.

Від початку Ліззо не входила до жодних чартів, пісня повністю провалилася й реперка навіть думала завершити музичну кар’єру. Усе змінилося з появою нової соцмережі – «Тік Ток». Виконавиця виклала там свій трек і він став вірусним серед користувачів. До того ж це припало на вихід фільму «Someone Great», до якого пісня Ліззо стала саундтреком. 

Просувати свою творчість доти, доки люди не звернуть на неї увагу й гідно не оцінять ваші старання, – це окрема навчика, яка в сучасній музичній індустрії виявляється не менш важливою за талант і працьовитість. Можливо, багато пісень так і не знайшли свого слухача, саме тому що виконавці та продюсери зарано опустили руки.

 

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь