Як концертній індустрії найкраще вийти з кризи. Інтерв’ю із Сергієм Малецьким, CEO концертної агенції H2D
Концертна індустрія першою відчула на собі удар епідемії. В умовах тотального карантину та самоізоляції годі й говорити про будь-які масові заходи. Упродовж найближчого місяця жодних концертів відбуватися не буде. І поки дуже важко оцінити, на який час це затягнеться. Але все не так погано, як може здатися на перший погляд. Пом’якшити удар від кризи можуть насамперед глядачі. А для представників галузі це привід об’єднатися та допомогти одне одному.
Сергій Малецький, засновник концертної агенції H2D, розповів, що відбувається з концертним ринком в Україні зараз, які наслідки це матиме та які нові тенденції з’являються.
Яка ситуація на музичному ринку зараз
Наша компанія зберегла всі концерти. Жодного ми не скасували, принаймні на сьогодні. Усі сторони зацікавлені, щоб шоу врешті-решт відбулося. Тож нам вдається знаходити компроміси з командами артистів та вибудовувати логістику на осінь.
Ця ситуація дала поштовх українській музичній індустрії об’єднатися. Нещодавно організатори конференції Kyiv Music Days створили чат, до якого увійшло понад 600 представників сфери. Ми постійно спілкуємося одне з одним та радимося, як краще діяти далі в тому чи тому питанні.
Про допомогу
Ми запропонували допомогу важливим для нас компаніям. Деяким – заплатили наперед. Наприклад, ми готові скористатися послугами охорони за пів року або рік, але готові заплатити їм зараз, бо розуміємо, що, наприклад, охоронні компанії мають великий штат, якому потрібно виплачувати зарплатню. Локаціям, прокатникам, журналістам – усім зараз потрібні гроші, щоби якомога м’якше пройти цю кризу. Я вважаю, що кожен учасник ринку має допомагати як може: не брати штрафів, сплачувати передоплати, відстрочувати тощо. Нам допоможе людяність.
Головний ризик для індустрії
Найстрашніше для індустрії – це навіть не фінансові втрати, а людські. Багато хто працює у цій сфері не заради грошей, а за покликанням.
Криза може призвести до того, що люди просто підуть в інші галузі. А знайти або ж повернути професійних працівників сцени, піарників, журналістів, продюсерів, організаторів буде набагато важче, ніж відновити фінансовий баланс. Це може відкинути індустрію на 10-20 років назад.
Глядачі можуть пом’якшити удар
Гроші – це кров будь-якого бізнесу. І зараз нам її не вистачає. Якнайкраще глядачі можуть допомогти, якщо будуть купувати квитки на майбутні події. Якщо ви думали про подарунок комусь на майбутнє, це може стати чудовим варіантом.
Головне – не панікувати. Ми напрочуд вдячні кожному глядачеві, який вирішив дочекатися нової дати концерту та не пішов здавати квитки. Ми виконаємо всі зобов’язання перед глядачем за будь-яких умов. Наше завдання – зробити так, щоб кожен клієнт залишився задоволеним у цій важкій ситуації.
Продажі майже зупинилися, але повернень не так багато
Якщо місяць тому ми продавали умовно 1000 квитків на тиждень, то зараз – це 50 квитків. Тобто падіння – понад 90%.
Ми даємо можливість повернути квитки, але в обмежені терміни. Відсоток повернень від фактично проданих квитків коливається від 1% до 18%. Наприклад, на Asking Aleksandria нам здали лише 10 квитків, що навіть менше 1%. Якщо порівнювати з переносами у звичайних умовах, ця цифра могла сягати 30%. Така ситуація була з Hammerfall: вокаліст зірвав зв’язки напередодні виступу в Києві – то мав бути солдаут. Тоді повернули 30%, але інші й далі чекають на їхнє повернення. Ми за це неймовірно вдячні і впевнені, що зможемо продати залишок квитків, коли ситуація нормалізується.
Квиткові оператори прийняли на себе перший удар
Квиткові оператори – вхідне вікно всіх запитів. У перші два тижні вони виступили певним щитом між організаторами та клієнтами. Коли все тільки почалося, шквал негативу прийняли на себе Concert.ua, Karabas.com та інші гравці. Нашій компанії вони в цьому дуже допомогли. За кілька днів ми вже включилися і почали перетягувати комунікацію з клієнтами у свої соцмережі та обробляти їхні заявки самостійно. Ми розуміємо, що частина наших грошей залишилася в операторів, але не просимо їх відправляти нам під нуль. Бо для них це також важливо, вони мають набагато більші операційні витрати, ніж ми.
Економіка промоутера
Промоутер надсилає передплату наступним артистам. Ми зупинили зараз п’ять анонсів, яким вже встигли вислати аванс. А він зазвичай складає 50% гонорару. Тобто ми витратили на це десятки тисяч доларів, прибутку з яких не отримаємо найближчим часом.
Індустрія в такому режимі може протриматися скільки завгодно. Як тільки все запуститься, вона знову почне функціонувати. Інше питання, що окремі компанії можуть не витримати й піти з ринку. У якому стані буде ринок – теж важко прогнозувати. Що більша пауза, то важчим буде вихід з кризи.
Навіть найбільша міжнародна компанія Live Nation зараз скоротила 40% штату. Але для них це не проблема: як тільки буде нагода, вони легко знайдуть людей на ці позиції. У незалежних промоутерів із цим важче. Усе залежить від системности, яку вибудували окремі компанії.
Що буде після карантину
Я прогнозую, що об’єм ринку зменшиться на 40%. Але це лише на основі сьогоднішніх даних. Ситуація змінюється дуже стрімко. Будь-яке продовження карантину або ж друга хвиля епідемії можуть докорінно вплинути на всі прогнози.
Важливим фактором стане поведінка глядачів після завершення карантину. Я бачу два сценарії, що будуть розвиватися паралельно. Частина людей активно піде на концерти улюблених артистів, яких уже зачекалася, а інша частина переживатиме своєрідний «постепідеміологічний» синдром, тобто боятиметься скупчень людей без певних запобіжних заходів. Покращити ситуацію можна буде, банально поставивши на локації санітайзери та дотримуючись додаткових правил безпеки.
Є ще й фінансовий фактор купівельної спроможности громадян, яка буде поступово відновлюватися після кризи. На мою думку, купівельні звички повернуться за 2-3 місяці.
Можливий ріст попиту на українських артистів
Попит на українських артистів може збільшитися за умови обмежень міжнародних поїздок. Ми завжди раді працювати з нашими артистами, але багато хто з них або робить концерти самостійно, або працює з постійними партнерами, з якими ми не хочемо і не плануємо конкурувати. Але все одно будемо шукати свої гурти.
Що робити артистам
Артисти мають стати рупором, який би просив не здавати квитки та підтримував би глядачів, бо їм зараз емоційно важко. Музиканти працюють, як і ЗМІ, але мають більший авторитет серед своїх шанувальників.
Я б радив випускати нові релізи. У артистів є великий пул авдиторії, яка й далі слухає їхню музику. Стрімінгові сервіси все одно платять за стріми. Це те, що може допомогти артистам протриматися на плаву цей час. Плюс – ситуативний контент завжди працює. Хороший приклад – трек «Плачу на техно» з людьми, які танцюють на балконах.
Квитки однаково не продаються в Нью-Йорку, Берліні, Лондоні й Токіо. Я належу до робочої групи промоутерів США та Європи, і вони говорять про такі ж наслідки, як і в нас.