Спецпроєкти

Поєднати кар’єру і родину: як інста-мами можуть транслювати хибні стереотипи про материнство


В інстаграмі сотні акаунтів ідеальних мам. Їхні оселі завжди ідеально прибрані, діти на світлинах щасливі, а самі мами дають поради, як поєднувати кар’єру і материнство, все встигати і при цьому не майже не втомлюватися.

На ці акаунти підписуються сотні тисяч користувачів, серед яких більшість звичайних реальних мам, не таких ідеальних.

Чому інста-мами такі популярні, чи впливає це на їхніх дітей і які проблеми породіль у суспільстві досі замовчуються, пояснюємо в матеріалі.

Що у профілях інста-мам?

Активна, доглянута, усміхнена кар’єристка – усереднений портрет insta-мами. Здебільшого вона дає поради з виховання, підтримання гармонійних стосунків у родині і поєднання особистого життя з кар’єрою.

Є, звісно, й інста-мами в декреті – вони частіше публікують дитячий контент і розповідають про створення затишної атмосфери вдома.

Деякі профілі insta-moms – така собі відповідь на нарікання про труднощі материнства. Ці дівчата/жінки намагаються довести, що класно виглядати, встигати прибирати, виховувати дітей, та ще й працювати – не таке вже й складне завдання.

Подібний посил є небезпечним для інших мам, які нічого не встигають і мріють знайти вільні пів годинки, аби просто полежати у ванні.

Розвінчання «стереотипів» про важке материнство – це та сама концепція успішного успіху, тільки трохи видозмінена. У тебе все буде, якщо докладати максимум зусиль. Насправді все можна встигнути і навіть не втомитися. Щось не виходить? Значить, недостатньо старалась і дала слабину.

Втім, ця концепція не зважає на аспекти життя матерів, які не залежать від них. Про це – детальніше.

З чим насправді стикаються породілля

Письменниця Еліан Глейзер у статті для The Guardian «Чому час покінчити з культом ідеальної матері» каже – проблеми материнства часто замовчують, аби не злякати молодих породіль.

За словами Глейзер, вона сама почувалася самотньою після народження дитини – попри підтримку та достатні ресурси.

Письменниця наголошує, що не мала післяпологової депресії, труднощів з годуванням дитини і стала мамою ще до пандемії, та нагадує – багатьом жінкам пощастило значно менше.

Статистика це підтверджує. У 25% жінок депресія розвивається ще під час вагітності. З бейбі-блюзом – легкою формою післяпологової депресії, що минає сама – стикаються близько 80% матерів.

У 13% діагностують більш важку форму, з якою самостійно вже не впоратися.

Якщо вчасно не звернутися до лікаря, наслідки можуть бути фатальними. Жінки з післяпологовою депресією іноді намагаються вкоротити собі віку або вбити своїх немовлят. За останнє десятиліття кількість спроб самогубства після пологів збільшилася майже втричі.

Через депресію мати не завжди приділяє немовляті достатньо уваги, і між ними не формується необхідний емоційний зв’язок. Якщо зв’язок не є міцним, в майбутньому дитина може конфліктувати з батьками, бути замкненою, пасивною чи навпаки – агресивно налаштованою.

Окрема проблема – догляд за дитиною в перші місяці/роки її життя. Статистика поки невтішна: 60% українських чоловіків вважають, що зміна підгузків, купання та годування немовлят – це обов’язки матері. Про декретну відпустку для чоловіків знають 44%, а скористалися нею тільки 27%.

З декрету українські жінки зазвичай виходять завчасно – через брак грошей в родині і страх втратити кваліфікацію. При цьому 88% стикаються зі складнощами, коли намагаються влаштуватися на роботу: працедавці часто ставляться упереджено до жінок з дітьми.

Такі проблеми не тільки в Україні. Згідно з британським опитуванням, третина жінок відчули зміну ставлення керівництва відтоді, як завагітніли і повідомили про це.

«У нас за плечима більше 100 років фемінізму. […] Тим не менш матерям все ще недоплачують, вони перевантажені роботою, експлуатуються, ігноруються, змотані, ізольовані і постійно винуваті», – підсумовує Еліан Глейзер.

На чому заробляють інста-мами

Частіш за все найпопулярніші insta-moms не є найманими працівницями, а мають власний бізнес.

Наприклад, Софія Стужук, за якою слідкують майже шість мільйонів людей, заснувала магазин натуральної косметики і бренд одягу. Усі товари можна замовити в Україні та Росії.

Блогерка Таня Пренткович є власницею ресторану Tiger і агентства PRentkovych Agency. Інста-мама Саша Пустовіт має салон краси stories.by.sashaabo, Саша Петрачук продає сексуальну нижню білизну, а Анна Лавринюк – косметику власного виробництва.

Крім власного бізнесу, який є у багатьох з них, блогерки заробляють на рекламі. Зазвичай вони рекламують товари, більше орієнтовані на жіночу авдиторію – прикраси, одяг, декоративну і доглядову косметику.

Вартість рекламного розміщення у блогерок залежить від кількості підписників. Одна з найдорожчих реклам – у Софії Стужук, яку ми вже згадували.

В середньому інста-мами беруть за рекламу від тисячі до кількох тисяч гривень – залежно від кількості постів чи сторіз.

Існує рейтинг блогерок, заснований на відгуках тих, хто замовляв у них рекламу. У ньому можна дізнатися про середню ціну рекламних постів і їхню ефективність.

Інста-мами можуть залучати до рекламних постів і своїх дітей – якщо потрібно розповісти авдиторії про дитяче харчування, підгузки чи одяг для малечі.

Як на дітей впливає участь у зніманнях?

У статті «Зустріч з інста-мамою» для The New York Times Джинджер Кларк, психолог і професор Університету Південної Каліфорнії, пояснює важливість особистих кордонів дітей.

На думку експерта, інста-батьки часто порушують ці кордони зніманнями:

«Звичайно ж, мило одягати і фотографувати своїх дітей не завжди погано. Та коли батьки роблять це занадто часто і занадто настирливо, не питаючи в дитини, хоче вона зараз цього чи ні, малеча може подумати, що її сприймають як ляльку і ставляться до нього несерйозно».

Експерт наголошує – важливий посил, які батьки дають дитині, фотографуючи його. Малюк має усвідомлювати, що це гра, а не його робота. У гіршому випадку він може в майбутньому отримати проблеми з самооцінкою, відчуття, що його люблять тільки за щось, і нездатність виставити власні особисті кордони.

Скільки можуть заробляти діти-блогери в Україні?

Іноді батьки створюють акаунти в інстаграмі від імені своїх дітей. Наприклад, свій акаунт є у доньки Сабіни Мусіної Кіри – на дівчинку підписані більше 800 тисяч людей.

У її профілі також можна знайти рекламні пости і пошту, на яку потрібно писати в разі комерційних пропозицій.

Діти-блогери з великою авдиторією здатні заробляти на одному рекламному пості до кількох тисяч гривень. Сума зростає, якщо блогер майже ніколи нічого не рекламує і публікує унікальний контент.

Повертаючися до інста-мам – як до них ставитися? Чи варто орієнтуватися на них?

Немає людей, які не намагаються здаватися в соцмережах хоча б трохи кращими, ніж є насправді. Інста-мами – не виняток: вони навряд часто викладатимуть світлини з неприбраною квартирою чи записи скандалів у родині.

Як і будь-які блогери, insta-moms створюють власний бренд, аби заробляти на рекламі чи популяризувати свій бізнес. Вони розуміють, як важлива картинка і для фоловерів, і для рекламодавців – тому можуть приховувати не найприємніші моменти батьківства.

Заздрість з боку середньостатистичних мам, які тільки мріють про відпочинок, доволі передбачувана. От як її коментує психологиня Ірина Щербак:

«Дивлячись на таку ідеальну картинку і порівнюючи зі своїм життям, жінки відчувають і так накопичену в буднях злість, роздратованість і заздрість».

«Прагнучи виправдати труднощі материнства за нормальних обставин, соціальні мережі можуть звести до мінімуму переживання реальної патології, як-от післяпологова депресія і / або тривожність», – зазначає психолог Леслі Акерман.

Він додає – через великі обсяги інформації мами з післяпологовою депресію можуть з меншою ймовірністю звернутися за допомогою. Причиною є соцмережі, які ненавмисно нормалізують атипові реакції на стресові стани, з якими важко впоратися самостійно.

Психологиня Ірина Щербак радить мамам більше прислуховуватися до себе. Важливо ставити собі питання: чого саме я хочу, чому я заздрю, чого мені бракує і без чого я можу прожити. І пам’ятати, що кожна жінка має свій досвід материнства, тож не варто знецінювати свій чи чужий – як і не варто прагнути повторити чуже життя, про яке ми насправді мало що знаємо.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь