Спецпроєкти

Збільшити шанси на успіх: Що таке «‎розумна удача» та як її розвити , – інтерв’ю з дослідником Крістіаном Бушем


Удачу й шанси на успіх можна притягувати наче магнітом. Принаймні так стверджує професор Нью-Йоркського університету та викладач Лондонської школи економіки Крістіан Буш, який нещодавно виступав на освітній конференції Synergy 2021. IT Business & IT Education

bit.ua вирішив поспілкуватися з паном Крістіаном та дізнатися конкретні способи, як розвивати «розумну удачу» та примножувати «щасливі збіги». Також ми познайомимося з таким терміном, як «серендипність» – це явище випадкового знаходження чогось вдалого, особливо коли людина шукає щось інше.

Крістіане, у своїх книжках ви пишете, що удачу й серендипність можна розвинути. Чи не могли б ви дати 5-10 найважливіших порад для прокачування удачі та серендипності?

Дійсно, у книжці «The Serendipity Mindset: The Art & Science of Creating Good Luck» («Серендипне мислення: наука та мистецтво створювати удачу») я розглядаю основні способи того, як індивід може створити удачу та «щасливі збіги» у своєму житті й житті інших людей. Усі вони ґрунтуються на передумові, що «розумна удача» або ж «серендипність» насправді є «з’єднанням точок». Ось кілька порад:

1. Почніть по-іншому ставити запитання. Уявіть знайомство на (віртуальній) вечірці. Безліч людей може на автопілоті поставити просто жахливе запитання: «То чим ви займаєтеся?». Воно заганяє співрозмовника в межі, за які важко вийти. А от налаштування на хвилю розумної удачі – це більш відкриті запитання на кшталт: «А що вас зацікавило в XYZ?» або «Що вам подобається робити?». Такі запитання відкривають простір для розмов, які можуть призвести до захопливих (а часто й серендипних) результатів. Вони також допомагають визначити, що вас об’єднує, а не відокремлює.

2. Розставте «гачки серендипності»: спілкуючись із людьми, завжди закидайте по кілька гачків – конкретних прикладів ваших нинішніх інтересів і захоплень, вашого покликання. Та ви максимізуєте ймовірність того, що ви й співрозмовник («випадково») порозумієтеся та знайдете спільні інтереси, що й собі посилить серендипність.

3. Розвивайте та розширюйте мережу контактів. Технології сприяють створенню цілих серендипних мереж просто з дому, наприклад за допомогою так званих «серендипних бомб». Пишіть чесні, умоглядні повідомлення людям, якими ви захоплюєтеся (наприклад, через LinkedIn InMail), говоріть їм про те, як вони вже сформували вашу траєкторію, розпочніть розмову про те, як вони можуть стати частиною вашого подальшого руху. Або слідкуйте за професіоналами, яких поважаєте, у твіттері та постарайтеся продумано коментувати їхні висловлювання.

4. Проаналізуйте випадки, коли у вашому житті могла трапитися серендипність, але цього не сталося. Можливо, ви пролили на когось каву, відчули якийсь зв’язок, але не почали розмову? Можливо, ви сиділи на зустрічі, у вас виникла ідея, але ви її не озвучили? Що вас стримало? Визначте першопричину (страх відмови? синдром самозванця?) й усуньте її. Наприклад, якщо в основі – страх відмови, поставте себе в позицію потенційної відмови й звикайте до цього!

5. Напишіть три речі, які б ви зробили, якби у вас не було обмежень і ви не могли б зазнати невдач. Зазначте причини, чому, на вашу думку, ви не можете змінити ситуацію. А потім причини, чому це можна зробити або навіть як. А тоді втілюйте їх у життя та змінюйте ситуацію.

Коли ви виконуєте ці дії, постійно відбуваються «щасливі збіги».

Самі поняття серендипності та удачі, на перший погляд, не звучать надто науково. Але якщо все ж дотримуватися наукових принципів, що таке серендипність й удача та як їх можна виміряти?

У процесі дослідження ми виявили, що серендипність або «розумна удача» завжди відбувається за одним і тим самим процесом. Існує певний «спусковий механізм серендипності».

Наприклад, історія з «Віагрою»: коли учасникам дослідження давали ліки проти стенокардії, у них відбувся несподіваний рух у штанах. Замість того, щоб знехтувати цим спостереженням, дослідники «з’єднали точки» з більшою проблемою (безліч чоловіків у світі має еректильну дисфункцію), і так неочікувано створили «Віагру».

У цьому прикладі процес (так само як і ледь не у 50% винаходів та інновацій, а ще й у численних подіях у нашому житті, наприклад коли ми знаходимо кохання, нову роботу чи співзасновника бізнесу) полягає в тому, що настає якийсь несподіваний момент (спусковий механізм серендипності), але ми повинні «з’єднати точки» й довести справу до кінця.

Саме в цьому й полягає суть серендипності: зробити випадковості значущими, а іноді – створити значущі випадковості. Це процес, на який ми можемо вплинути, він – протилежність «сліпій удачі», яка з нами просто трапляється (наприклад, сліпа удача – народитися в хорошій родині).

Як збільшити удачу для цілої команди людей? А для цілої нації її можна збільшити?

Безумовно. Ми багато працюємо з урядовими організаціями (і представниками міської влади) із цього питання. Часто серендипність виникає внаслідок взаємодії різних людей, особливо з різних областей (як географічних, так і демографічних). У світі існує багато ініціатив, коли, наприклад, людей із різних соціальних груп «випадковим способом» об’єднують у пари з людьми з інших груп, а потім вони «наставляють» одне одного.

Неодноразово виникає два типи наслідків: багаті люди усвідомлюють, що роблять щось значуще, а бідні мають можливість розвиватися. І це дуже важливо, коли йдеться про реформування системи освіти: щоб допомогти людям, особливо з менш привілейованих верств, розвивати серендипність, ми повинні створювати подібні можливості (а не лише стипендії тощо).

Я чув про існування різних технік для збільшення кількості можливостей у житті та бізнесі. Ви знаєте такі техніки? Які це техніки?

Аякже! Одна з найпростіших – пошук можливостей, які виникають несподівано. Візьмемо приклад машини для миття картоплі: коли фермери сповістили, що в них вийшли з ладу пралки, бо вони мили в них картоплю, уважні працівники виробника побутової електротехніки зрозуміли, що перед ними – потенційна ринкова можливість для машин для миття картоплі. Вони вбудували грязьовий фільтр і створили машину для миття картоплі.

Простий спосіб досягти подібного в житті чи в компанії – постійно запитувати (наприклад, на щотижневих зборах команди): «Що вас здивувало минулого тижня? Які в цьому можливості?». Замість сприймати несподіване як загрозу (наприклад, для маркетингової стратегії), ставтеся до нього як до можливості для інновацій та досягнення успіху.

Виникає відчуття, що у світі стає дедалі більше «чорних лебедів». Це означає, що у світі стає більше ризиків, але водночас і більше можливостей. Як у таких умовах ефективніше поводитися сучасній людині?

Найефективніший спосіб – завжди запитувати: «Яка можливість у будь-якій ситуації?». Якщо трапиться щось на зразок COVID, а ви – пивоварня, за умови, що у вас старий стиль керівництва, спершу ви спробуєте дотримуватися наявного плану та спробувати зменшити витрати, а потім, зрештою, вам доведеться закритися, оскільки ваші основні клієнти (ресторани) купують менше продукції.

Якщо ж ви мислите серендипно, у цій ситуації ви бачите можливість й або пропонуєте рішення (онлайн) безпосередньо клієнтам, або усвідомлюєте, що можна використовувати алкоголь для виробництва антисептика для рук, і рухаєтеся в цьому напрямку.

Ідеться про те, щоб зробити кожну кризу, кожну ситуацію «значущою», навіть якщо наразі так не здається. Чудовою в цьому плані є робота Віктора Франкла «Людина в пошуках справжнього сенсу».

Поширена думка, що всі відомі великі компанії з’явилися в потрібний час у потрібному місці. Тобто в їхньому успіху є багато удачі. Наскільки це твердження правдиве?

Можна опинитися в потрібному місці в потрібний час тільки за умови готовності до такої можливості, коли вона «постукає у двері». Так, часто можливість приходить несподівано, але історії успішних ідей, компаній та людей свідчать, що зазвичай тільки ті, хто підготувався до можливості, готові нею скористатися. Знаєте, можна «наростити м’язи» для несподіваного. Саме в цьому й полягає розвиток серендипного мислення.

Де пролягає межа між «прислухатися до інтуїції» та робити все за шаблоном, який спрацьовує 9 разів із 10? Який шлях краще обрати й коли?

Я страшенний прихильник ідеї розвивати «виважене нутро». Наївні люди часто сліпо довіряють інтуїції, але тоді їхні рішення ґрунтуються на стандартній реакції «або бийся, або втікай». «Виважене нутро» означає, що ви намагаєтеся зрозуміти, що саме підказує вам інтуїція, потім якомога ґрунтовніше досліджуєте наявну інформацію, і тільки тоді приймаєте зважене рішення. Це не підхід «або… або…». Ні, це і те, й інше. Знову й знову.

Сьогодні чи не всі технологічні компанії працюють по scrum або схожих методологіях. Але водночас усі ці компанії планують на кілька років наперед. Як у сучасному світі ефективно планувати на 3-5 років наперед? А, може, нині не потрібно заглядати так далеко?

Часто компанії зосереджуються на процесі, але їм бракує розуміння того, що найважливішою є корпоративна культура. Наступні 5 років спланувати неможливо. І ті, хто намагається це зробити та думає, що може просто дотримуватися старомодного плану, зазнають невдачі.

Дослідження, яке ми провели з більш ніж 40 провідними генеральними директорами світу, показує, що найуспішніші компанії вміють розвивати почуття напрямку/цілі/орієнтиру, а потім розвивають культуру інновацій, яка дозволяє коригувати стратегію на основі нових викликів. Тільки тоді, до прикладу, пивоварні розуміють, що можуть випускати дезінфекційні засоби для рук під час пандемії COVID.

У ХХ столітті люди все життя працювали на одній роботі. Зараз же нормально міняти компанію раз на кілька років. Як зміняться кар’єрні тенденції в найближчому майбутньому? Як побудувати успішну кар’єру сьогодні?

Найважливіше – «наростити м’язи» для несподіваного, для випадковостей. Через два роки світ матиме геть інший вигляд, не такий, як зараз, тож ви повинні бути готовими до несподіванок. Кар’єри дедалі більше залежатимуть від «кола спілкування», оскільки ви все частіше працюватимете вдома, у коворкінгах тощо й менше – у «головному офісі компанії». Чим більше ви будете готові до несподіваних можливостей, тим краще.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь