Критичне мислення, креатив і наука: чим STEAM-освіта відрізняється від традиційної
Одразу визначимося, що STEAM – це не суто технічна освіта. Власне, розшифровується абревіатура як Science (природничі науки), Technology (технології), Engineering (технічна творчість), Art (мистецтво) та Mathematics (математика).
Цікаво, що задумувалась STEAM-освіта як така, що формує в дітей критичне мислення, здатність вчитися та поглиблювати свої знання.
До того ж усі навчальні STEAM-програми формуються так, щоб здобуті знання відразу знаходили реалізацію на практиці.
Назва STEM (саме так спочатку сформувалася назва, а потім додалася літера А) виникла у 2001 році для позначення тренду в освітній та професійній сферах завдяки науковцям Національного наукового фонду США.
Чим STEAM-освіта відрізняється від звичайної?
Найперше, побудовою уроку. Весь навчальний процес зосереджений навколо проблеми, явища, ситуації, яка досліджується, а не навколо вчителя. Викладач – наставник, який допомагає знайти рішення.
Аліна Щербина, керівниця Code Club Україна:
«Якщо максимально спростити, то STEAM-освіта – це синтез науки, технології, інженерії, математики та мистецтва.
Головна мета STEAM-підходу – подолати властиву традиційній освіті відірваність від розв’язання практичних завдань та вибудувати зрозумілі учням зв’язки між навчальними дисциплінами.
STEAM-підхід зберігає орієнтир на проєктну діяльність, практичну спрямованість. Але передбачає ще включення гуманітарних та творчих дисциплін: література, дизайн, архітектура, музика, образотворче мистецтво. STEАM-предмети та технології дають зрозумілі рішення для прикладних завдань, а гуманітарні та творчі (Arts) розвивають уміння знаходити вихід у стані невизначеності, неоднозначності.
Тут уже додається формування нових навичок: роботи в команді, конструктивної критики та захисту своєї думки, презентації, просування продукту за допомогою принципів дизайну та маркетингу. І найцікавіше – діти усвідомлюють творчий потенціал застосування технологій у різноманітних сферах діяльності».
STEAM-освіта базується на крос-предметному підході. Це означає, що немає потреби в додаткових уроках та нових дисциплінах. Принципи STEAM-освіти можна застосовувати в музиці та літературі. А фокус роботи зміщувати в бік командної роботи самих учнів.
Чому STEAM-освіта має попит?
Згідно з даними дослідження Change the education, що проходило у США, конкуренція в галузі STEAM-вакансій (програмісти, біологи, інженери) становить 1,7 людини на посаду, в інших сферах – 4,1 людини на вакансію.
Тобто знайти роботу майбутньому фахівцю, який навчався за технологією STEAM, можна буде приблизно вдвічі легше. Дефіцит спеціалістів у галузях математики, природничих, комп’ютерних наук та технологій відчувається також у Великобританії та Німеччині.
У 2019 році Міністерство освіти і науки України збільшило кількість місць держзамовлення для вступу на бакалавра саме для інженерних спеціальностей, комп’ютерних наук та математики.
У 2018-19 роках кількість вакансій у сфері інженерних та технічних спеціальностей становила від 30,9 до 36,7 тисячі, а кількість резюме – від 17 до 18,5 тисяч.
Чи підходить STEAM гуманітаріям?
Останнім часом у цьому підході активно розвивається напрямок Art, тобто мистецьких дисциплін і творчого підходу до роботи. Учні вчаться розв’язувати завдання креативно, будь-яке навчання засноване на тому, що немає лише одного рішення проблеми, якщо підходити до пошуку цього рішення поєднуючи науку та творчість.
Аліна Щербина, керівниця Code Club Україна
«Підлітки, які здобувають STEAM-освіту, вивчають одночасно кілька напрямків, до того ж зовсім протилежних: технічні та природничі науки, мистецтво. Вони не обмежені такими шаблонами, як «технар» та «гуманітарій». Відповідно й вибір майбутньої професії значно ширший. Це дасть можливість постійно зростати професійно у вертикальному та горизонтальному напрямку, переходити з однієї сфери в іншу. Збирати неймовірну експертизу, адже STEAM-освіта дає можливість навчитися поєднувати різні науки та напрямки.
Якщо говорити про досвід Code Club Україна, то наші учні справді виділяються, вони помітні серед підлітків, навіть якщо за складом характеру є інтровертами. Вони мають чудову здатність швидко генерувати ідею. І навіть більше – пропонувати кілька гідних прототипів. Окрім цього, вони чудово вміють пітчити свої проєкти, адже навчаються цього на практиці впродовж усього курсу».