Спецпроєкти

Критичне мислення, креатив і наука: чим STEAM-освіта відрізняється від традиційної


Одразу визначимося, що STEAM – це не суто технічна освіта. Власне, розшифровується абревіатура як Science (природничі науки), Technology (технології), Engineering (технічна творчість), Art (мистецтво) та Mathematics (математика).

Цікаво, що задумувалась STEAM-освіта як така, що формує в дітей критичне мислення, здатність вчитися та поглиблювати свої знання. 

До того ж усі навчальні STEAM-програми формуються так, щоб здобуті знання відразу знаходили реалізацію на практиці. 

Назва STEM (саме так спочатку сформувалася назва, а потім додалася літера А) виникла у 2001 році для позначення тренду в освітній та професійній сферах завдяки науковцям Національного наукового фонду США.

Чим STEAM-освіта відрізняється від звичайної?

Найперше, побудовою уроку. Весь навчальний процес зосереджений навколо проблеми, явища, ситуації, яка досліджується, а не навколо вчителя. Викладач – наставник, який допомагає знайти рішення.

Аліна Щербина, керівниця Code Club Україна:

«Якщо максимально спростити, то STEAM-освіта – це синтез науки, технології, інженерії, математики та мистецтва.

Головна мета STEAM-підходу – подолати властиву традиційній освіті відірваність від розв’язання практичних завдань та вибудувати зрозумілі учням зв’язки між навчальними дисциплінами.

STEAM-підхід зберігає орієнтир на проєктну діяльність, практичну спрямованість. Але передбачає ще включення гуманітарних та творчих дисциплін: література, дизайн, архітектура, музика, образотворче мистецтво. STEАM-предмети та технології дають зрозумілі рішення для прикладних завдань, а гуманітарні та творчі (Arts) розвивають уміння знаходити вихід у стані невизначеності, неоднозначності.

Тут уже додається формування нових навичок: роботи в команді, конструктивної критики та захисту своєї думки, презентації, просування продукту за допомогою принципів дизайну та маркетингу. І найцікавіше – діти усвідомлюють творчий потенціал застосування технологій у різноманітних сферах діяльності».

STEAM-освіта базується на крос-предметному підході. Це означає, що немає потреби в додаткових уроках та нових дисциплінах. Принципи STEAM-освіти можна застосовувати в музиці та літературі. А фокус роботи зміщувати в бік командної роботи самих учнів.

Чому STEAM-освіта має попит?

Згідно з даними дослідження Change the education, що проходило у США, конкуренція в галузі STEAM-вакансій (програмісти, біологи, інженери) становить 1,7 людини на посаду, в інших сферах – 4,1 людини на вакансію.

Тобто знайти роботу майбутньому фахівцю, який навчався за технологією STEAM, можна буде приблизно вдвічі легше. Дефіцит спеціалістів у галузях математики, природничих, комп’ютерних наук та технологій відчувається також у Великобританії та Німеччині.

У 2019 році Міністерство освіти і науки України збільшило кількість місць держзамовлення для вступу на бакалавра саме для інженерних спеціальностей, комп’ютерних наук та математики. 

У 2018-19 роках кількість вакансій у сфері інженерних та технічних спеціальностей становила від 30,9 до 36,7 тисячі, а кількість резюме – від 17 до 18,5 тисяч.

Чи підходить STEAM гуманітаріям?

Останнім часом у цьому підході активно розвивається напрямок Art, тобто мистецьких дисциплін і творчого підходу до роботи. Учні вчаться розв’язувати завдання креативно, будь-яке навчання засноване на тому, що немає лише одного рішення проблеми, якщо підходити до пошуку цього рішення поєднуючи науку та творчість.

Аліна Щербина, керівниця Code Club Україна

«‎Підлітки, які здобувають STEAM-освіту, вивчають одночасно кілька напрямків, до того ж зовсім протилежних: технічні та природничі науки, мистецтво. Вони не обмежені такими шаблонами, як «технар» та «гуманітарій». Відповідно й вибір майбутньої професії значно ширший. Це дасть можливість постійно зростати професійно у вертикальному та горизонтальному напрямку, переходити з однієї сфери в іншу. Збирати неймовірну експертизу, адже STEAM-освіта дає можливість навчитися поєднувати різні науки та напрямки.

Якщо говорити про досвід Code Club Україна, то наші учні справді виділяються, вони помітні серед підлітків, навіть якщо за складом характеру є інтровертами. Вони мають чудову здатність швидко генерувати ідею. І навіть більше – пропонувати кілька гідних прототипів. Окрім цього, вони чудово вміють пітчити свої проєкти, адже навчаються цього на практиці впродовж усього курсу».

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь