Спецпроєкти

Екологічно / економічно: як український бізнес переходить на електротранспорт


Електромобілі є важливим кроком в екологічному розвитку не лише нашої країни, а світу загалом. Для України електротранспорт – важливий спосіб стати екологічнішою країною та скоротити викиди вуглецю відповідно до зобов’язань, на які ми підписалися, ратифікувавши Паризьку кліматичну угоду.

Окрім того, електромобілі не тільки ефективні в скороченні викидів вуглекислого газу, а можуть бути економічно ефективнішим способом скорочення експлуатаційних витрат на підприємствах. Розповідаємо про електрокари в Україні та про те, яке це має значення для повітря, яким ми дихаємо.

Чому електрокари – це важливо?

Звичайні автомобілі використовують двигуни внутрішнього згоряння (ДВЗ), які зазвичай працюють на викопному паливі. Це може бути газ або дизельне паливо. Водночас електротранспорт використовує один або кілька електродвигунів, які живляться від літій-іонних акумуляторів, які живлять, наприклад, наші смартфони та ноутбуки. Як й електронні пристрої, електромобілі під’єднуються до зовнішніх джерел для зарядки. Важливо, що літій-іонні батареї менше забруднюють довкілля, ніж паливні двигуни. Окрім того, вони часто працюють ефективніше. Більшість із них мають гарантований термін служби 8–10 років.

Оскільки електромобілі не використовують викопне паливо для отримання енергії, вони не мають певних компонентів, які мають транспортні засоби ДВЗ. Наприклад, такі частини, як паливопроводи, паливні баки та вихлопні труби. Це означає, що більшість електромобілів не викидає в атмосферу вуглекислий газ (CO2), що допомагає зменшити забруднення повітря.

Головні переваги електрокарів над автомобілями ДВЗ:

  • екологічність;
  • мала вага електродвигуна;
  • легке обслуговування;
  • швидке підзарядження;
  • економічність;
  • під час експлуатації автівки майже немає звуку;
  • відсутність паливної системи, масла, свічок і безлічі інших деталей, які у звичайних автівках ускладнюють експлуатацію;
  • надійність і довговічність.

Зазначимо, що великою перевагою є те, що якщо на бензин ціни починаються від 29 гривень за літр, на зарядження електромобіля доведеться витрачати в середньому 50 гривень на місяць. Електроенергія залишається суттєво дешевшою за будь-який різновид палива.

Досвід європейських країн

У європейських країнах стрімко поширюється використання електрокарів. Насамперед через те, що електромобілі – це найекологічніший вид транспорту, вони є цілком безпечними як для довкілля, так і для здоров’я людей. Другою причиною є економічність цих автівок.

Наприклад, у Великій Британії планують заборонити продаж автомобілів із двигуном внутрішнього згоряння вже у 2030 році. А уряди Нідерландів і Німеччини, починаючи з 2025 року, хочуть випускати лише екологічні автомобілі, що не утворюють шкідливих викидів. Утім, повністю реалізувати ідею планують до 2030 року. Такі країни, як Норвегія, Данія, Швеція, Ісландія, Ірландія та Словенія збираються заборонити продаж автомобілів із ДВЗ із 2025 року. Трохи інша ситуація у Франції – там відмовитися від бензинових та дизельних автівок планують до 2040 року.

Прогнози на ринку електрокарів залишаються досить позитивними. Наприклад, New Energy Finance (Bloomberg NEF) вважає, що частка електромобілів у світі з роками значно зросте:

  • до 2025 року з 3% до 10%;
  • до 2030 року – до 28%;
  • до 2040 року у світі буде понад 58% електрокарів.

А втім, загальмувати цей процес може недостатня кількість компонентів, що зумовлена пандемією COVID-19.

Електротранспорт й Україна

Для нашої країни важливим та актуальним питанням є зменшення викидів СО2. У липні минулого року Україна відповідно до Оновленого національного визначеного внеску до Паризької хартії з клімату (НОВ2) затвердила умови щодо скорочення до 2030 року викидів парникових газів на 65% від рівня 1990 року. Наприклад, завдяки сталій екологічній політиці до 2030 року в Україні планують довести частку електротранспорту у внутрішньому сполученні до 75%.

Яка ж ситуація зараз?

Великі міжнародні підприємства, які функціонують і в Україні, активно почали рухатися до переходу на електротранспорт. Наприклад, після того, як шведська компанія IKEA перейшла на використання сонячної та вітрової енергії, її наступним рішенням став перехід на електромобілі. Відтак заплановано, що підприємства у 30-ти країнах повністю перейдуть на електротранспорт. В Україні магазин IKEA ще зовсім юний, його відкрили у 2021 році. Проте в компанії впевнено розвивають стратегію сталого розвитку.

«У 2021 році ми відкрили наш перший магазин в Україні й починаємо рухатися шляхом створення стратегії сталого розвитку, яка охоплюватиме чимало питань, що виходитимуть за рамки наявності електромобілів. Йдеться, наприклад, і про перехід на 100% відновлювальну електроенергію. Джерело енергії, що дозволятиме заряджати наші електромобілі, важливе для нас й вони мають співвідноситися між собою. Ми ще не розпочали наш шлях до перевезень з нульовими викидами в Києві, але плануємо рухатися ним у найближчі кілька років, оскільки наша амбіція – здійснювати всі наші постачання до 2025 року транспортом з нульовими викидами», – кажуть в IKEA.

IKEA вважає найкращим доступним екологічним рішенням електромобілі, оскільки джерело енергії може бути більш екологічним, ніж у бензинових авто, і, звичайно, у русі вони не створюють викидів. Утім, не заперечують, що в майбутньому зосередяться і на автомобілях на паливних елементах або інших технологіях.

«Ми не шукаємо специфічно електромобілі. Ми вважаємо за краще казати, що для нас важливий саме транспорт з нульовими викидами. Йдеться про те, що будь-яке стале рішення з нульовими викидами на кожному ринку стане пріоритетом у нашому виборі. IKEA прагне зробити внесок у дотримання Паризької угоди, в якій, зокрема, йдеться про те, аби утримати рівень викидів вуглекислого газу на низькому рівні, щоб зменшити вплив на зміну клімату та сприяти зменшенню забруднення повітря. Через погіршення стану повітря у великих містах, як-от у Києві, дедалі більше міст, імовірно, заборонятимуть пересування бензинових авто центром міста. Ми також хочемо бути впевненими, що покупці зможуть отримати доступ до нашої пропозиції завдяки доставці товарів транспортом з нульовими викидами», – пояснюють у представництві.

Утім, на цьому компанія не зупинилася. IKEA вирішила створити власні електромобілі для міських умов. Важливим моментом є те, що електрокар можна зібрати самостійно, як конструктор. Попри невеликі розміри автівки, туди за потреби можна помістити велосипед або дитячий візочок.

Електротранспорт використовують і в компанії Carlsberg Ukraine. Там це один зі способів скорочувати викиди вуглецю під час виробничого процесу.

«У Carlsberg Ukraine діє Програма зі сталого розвитку «ЦІЛЬ 4 НУЛІ: разом заради майбутнього». Програма націлена на зведення до нуля вуглецевого сліду, втрат води, безвідповідального споживання та нещасних випадків.

У компанії ми використовуємо електронавантажувачі. Вони служать більш екологічною альтернативою газовим або дизельним, оскільки зменшують викиди парникових газів автопарком. Ця перевага допомагає бізнесу бути сталим.

Наприклад, у 2020 та 2021 році наш електричний автопарк дозволив не викинути в атмосферу майже 2500 тонн СО2 у порівнянні, якби ми використовували складську техніку на LPG (скрапленому пропан-бутані). Не викинуті в атмосферу 2500 тонн вуглецю можна перерахувати на кілометри, щоб чіткіше зрозуміти – скільки це.

Наприклад, авто зі стандартом євро-6 викинуло б стільки СО2, подолавши приблизно пів дороги до Марсу. Тому що викиди вуглекислого газу автомобілями євро-6 повинні складати менше ніж 130 грамів на кілометр шляху», – розповідає старший менеджер із пивовиробництва, сталого розвитку та інноваційних проєктів Carlsberg Ukraine Юрій Гук.

Першим, хто закупив електротранспорт в Україні, став холдинг МХП. Вони придбали електричні фургони MAN eTGE, які використовують під час доставки продукції МХП.

«Хтось має бути першим!», – саме так звучить слоган MAN Truck & Bus, яка першою привезла електричні фургони в цій ваговій категорії eTGE.

А як щодо українського виробництва?

Українська компанія Coolon Motors розпочне комерційне виробництво електричних вантажівок Coolon уже цьогоріч. Протягом першого року виробник планує випустити 2000 електромобілів. Надалі Coolon хоче активізуватися та наростити темпи виробництва до 20 000 автомобілів на рік.

«Мета створення проєкту в цілому, це вирішення проблеми відсутності комерційного електротранспорту. Висока первинна вартість не дає змоги бізнесу інвестувати у екологічність своєї логістичної ланки. А середній вік саме комерційного транспорту в Україні 18 років. Більшість вантажівок це старі дизельні машини без фільтрів, каталізаторів і з вичерпаним терміном експлуатації. Ми опитали та вивчили потребу більше 700 підприємств України, і розробили просту автівку з акцентом на надійність та низьку вартість. Знайшли компроміс між характеристиками та вартістю», – розповідає CEO у COOLON Віталій Бризгалов.

«Щодо покращення ситуації з викидами: крім прямого зниження викидів у містах від транспорту ми очікуємо зменшення викидів за рахунок вирівнювання денного і нічного споживання електроенергії, що дозволить збільшити частку більш дешевої та екологічної Атомної енергії. в Україні Атомну енергію часто згадують в контексті з Чорнобильською аварією, але та аварія спричинена людьми а не фундаментальними речами, і на сьогодні це найчистіша та СО2 нейтральна технологія, що за умови належного рівня безпеки повинна бути в авангарді всіх енергосистем. Але для суттєвого впливу на енергосистему нам потрібно від 2 млн електричних автівок», – пояснює Брезгалов.

Серед компаній, які планують найближчими роками виробляти електрокари, також є:

  • львівський «Електрон»;
  • одесько-дніпровське підприємство «Татра-Юг»;
  • запорізький ЗАЗ;
  • луцький «Богдан»;
  • закарпатський «Єврокар»;
  • чернігівський «Еталон».

Виробництво електромобілів в Україні є насправді перспективним напрямком, а їхнє використання – необхідною складовою задля забезпечення належних екологічних та економічних умов. Незважаючи на те, що електротранспорт досі залишається відносно новою технологією, він продовжує ставати все досконалішим та стійкішим.

Оскільки забруднення повітря, викликане через транспортні засоби ДВЗ, залишається однією з найактуальніших проблем, електромобілі пропонують як споживачам, так і підприємствам розумну альтернативу для чистішого майбутнього.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь