Опитування: скільки часу знадобиться для відновлення українського бізнесу?
Більшість українських підприємців (61%) попри війну, вимушену релокацію, складнощі з логістикою та зменшення обсягів продажів продовжують працювати. 91% з тих, хто призупинив діяльність, готові відновитись у майбутньому.
Такі результати дослідження Mastercard SME Index, у рамках якого вивчалися стан та ключові потреби малого та середнього бізнесу в Україні та перспективи повернення до показників довоєнного рівня.
Стан та головні потреби малого та середнього бізнесу
79% опитаних констатують зменшення обсягів бізнесу. Для половини підприємців таке скорочення сягає від 50% до 99%.
Кожному п’ятому підприємцю вдалося зберегти або навіть збільшити обсяги бізнесу порівняно з довоєнним періодом.
Кожен другий підприємець (50%) був змушений трансформувати свою бізнес-діяльність. Найчастіше ці зміни стосувалися переорієнтації бізнесу на оборонні потреби країни (17%), перехід до іншої сфери бізнесу (16%) чи перенесення виробничих потужностей в інші регіони України або за кордон (13%).
Для відновлення бізнесу знадобиться час та підтримка:
- 41% опитаних прогнозують повернення до довоєнних показників протягом року,
- 30% вважають, що для цього знадобиться від одного до двох років,
- 23% очікують, що зможуть повністю відновитися не раніше ніж за два-три роки.
Втім, незважаючи на зменшення рівня доходів та складнощі, з яким стикається малий та середній бізнес сьогодні, українські підприємці активно донатять гроші на благодійність та підтримують волонтерські ініціативи – про це заявляють 74% опитаних.
Діджиталізація та безготівкові оплати
70% підприємців використовують цифрові канали продажів. Найбільш популярними є соціальні мережі (40%) та власний сайт (33%).
За оцінкою 39% опитаних підприємців, саме цифрові канали приносять їх бізнесу більше половини всіх замовлень.
Кількість бізнесів, що приймають оплату за товари чи послуги у безготівковій формі зростає. З початком війни 8% підприємців вперше почали приймати безготівкові оплати. Загалом, відповідно до результатів дослідження, сьогодні 87% чинного бізнесу приймають оплату у безготівковій формі – через POS-термінал, на банківський рахунок або за допомогою цифрових сервісів. Водночас третина підприємців стверджують, що на безготівку припадає переважна більшість оплат (90-100%).