Створити міністерство або бізнес: 5 кроків до запуску успішного проєкту в будь-якій галузі
Якщо в будь-якій країні побачити людину, яка схилилася перед смартфоном у транспорті, можна подумати, що вона розблоковує телефон через FaceID або намагається вдивитися в текст.
Якщо побачити таку картину в Україні, можна подумати, що людина підписує документи через Дія.Підпис та отримує держпослуги онлайн.
Раніше я постійно чув: «Держава — бюрократичний монстр. Більшість послуг отримати неможливо, скрізь корупція, черги та незрозумілі схеми», але це в минулому.
Команда Мінцифри трансформує державні послуги, переводячи все в онлайн. Сьогодні держава запускає технології на рівні з бізнесом — цифрові паспорти стали офіційними на рівні з фізичними, найшвидша реєстрація бізнесу у світі, авторизація в Дії через NFC за допомогою ID-картки.
Раніше було навпаки, та світ швидко змінюється. Неважливо, чим ви займаєтеся — важливо швидко трансформуватися.
До Мінцифри в мене був управлінський досвід — агенція в Запоріжжі. Цей досвід я повністю переклав на організацію роботи міністерства. Ми будуємо цифрову державу, створюючи онлайн-послуги для мільйонів українців. Тепер я знаю, як будувати міністерство з нуля в найбільшій країні Європи.
Кожна організація сьогодні повинна запам’ятати: швидкість цифрової трансформації — це ваша головна перевага.
5 кроків до запуску бізнесу або міністерства з нуля
Велика трансформаційна ідея. Без ідеї нічого не запрацює.
Не розумію, як можна запускати проєкт, якщо немає якоїсь мети, яка мотивує всіх співробітників. Саме ідея створити найзручнішу у світі країну об’єднала людей у Мінцифри, як і бажання зробити Україну лідером за рівнем цифровізації у світі.
Конкретні цілі. У міністерстві ми маємо чотири конкретні цілі, які знає кожен співробітник:
- до 2024 року зробити 100% держпослуг онлайн;
- охопити інтернетом 95% території України;
- навчити людей цифрових навичок;
- збільшити частку ВВП країни від IT.
Неможливо нормально розвивати бізнес і державу, коли досі немає, наприклад, швидкісного інтернету між Києвом та Одесою, а семеро з 10 людей бояться користуватися послугами онлайн, бо думають, що держава за ними стежить. Тому ми працюємо комплексно: і запускаємо послуги, і створюємо можливості для користування ними.
Організаційна структура. Структура — важлива частина чогось нового, але неможливо побудувати структуру без ідеї та цілей. Якби я прийшов тільки з назвою «Мінцифри» та без певних ідей, мені сказали б: «А, ти хочеш своїх людей туди посадити». Але коли є ідея, яка декомпозована на цілі, створювати й адаптувати організаційну структуру стає значно легше. У нас у міністерстві детально прописано структуру, де кожен напрям має свого заступника, а кожна команда — чітко прописаний проєкт. До речі, якщо хочете більше дізнатися про цю тему, раджу прочитати книжку Олександра Висоцького «Малий бізнес — велика гра» з цієї теми.
Регулярний менеджмент. Worksection, Trello, Slack. Це все добре, і я раніше теж використовував ці програми. Але коли ви керівник, вам не потрібно бачити всі процеси — вам потрібен регулярний менеджмент.
70% мого часу займають одні й ті самі зустрічі. В один і той самий час щотижня на зустріч до мене приходить заступник/керівник певного проєкту та спілкується про розвиток цього проєкту. Важливо, що він приходить обов’язково з презентацією. Є людина, яка фіксує все, про що ми говорили, а потім розсилає в месенджері коротке резюме зустрічі. Ми детально й систематично працюємо за кожним напрямом. Саме це і є запорукою ефективности команди Мінцифри. Будь-яке завдання має дедлайн, виконавців та очікуваний результат.
Аналіз ефективности. Неможливо зрозуміти, як розвивається той чи інший проєкт без аналізу його ефективности. У нас за кожним напрямом є дашборд, де показано його поточний стан. Я щоранку переглядаю їх, дивлюся на результати, скільки користувачів у Дії, скільки скористалися послугами. Ми працюємо для кожного українця. Розуміємо це й докладаємо максимум зусиль до всіх проєктів.
Впроваджуючи новітні технології в Україні, я в режимі реального часу спостерігаю, що відбувається в моїй галузі у всьому світі. Генерую ідеї й одразу обговорюю з командою, коли ми їх реалізуємо та як, що варте уваги саме в цей час, а що можна залишити на потім.
Але одна людина не може охопити все. Тому з трендами та змінами міністерству допомагають СDTO — люди, які займаються просуванням цифрової трансформації. Для держави — це радники в місцевій чи обласній радах. Для бізнесу — це консультанти, які знають, як зробити процеси всередині більш ефективними.
Це професія майбутнього. Таких фахівців украй бракує. Це людина, яка не тільки знає, як створити сайт або чатбот, а яка розуміє, як щось можна спростити, зробити дешевшим за допомогою технологій. Як зробити процеси, які допомагають досягати цілей, зручніше, швидше, дешевше, гнучкіше? Якщо у вас буде регулярна зустріч із такою людиною і вона даватиме пропозиції.
Але всі спостереження та можливі задуми не спрацюють без великої ідеї, яка не приноситиме абсолютно нової візії. Трансформувати старе в щось нове та ефективне.
Для того, щоб велика ідея спрацювала, треба мати конкретні цілі для її реалізації. Неможливо сказати «Я хочу, щоб було отак», і все. Для досягнення мети треба мати організаційну структуру, постійно її змінювати.
Це нормально, якщо завдання змінюються в процесі. Треба вміти відпускати проєкт або напрям, який не дає жодного результату. Для цього до дрібниць аналізуйте все, що ви робите, — кожен крок, кожне рішення, кожну думку.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.