Культура добра. Навіщо артисту благодійність і соціальні проєкти
Більшість із нас так чи інакше займається благодійністю. Ми перераховуємо гроші у благодійні фонди, допомагаємо медикам, віддаємо одяг нужденним або здаємо донорську кров. У артистів все так само, крім одного. Вони мають додатковий потужний ресурс – довіру і репутацію.
За успішним артистом стежать мільйони людей, і для багатьох із них він справді є рольовою моделлю, прикладом для наслідування. А відтак, може і повинен використовувати силу свого впливу не тільки на промо своєї творчості (треків, відео, концертів), а й на підтримку добрих справ. І чим більший артист, тим більше сил і уваги він приділяє соціальним проєктам.
Згідно з різними дослідженнями середня сума пожертв на благодійність з кожним зростає. Серед причин такого зростання називають не лише об’єктивні обставини (зростання запиту на допомогу через пандемію, відносне підвищення добробуту населення, номінальне підвищення пожертв через інфляцію), а й інформаційні (широкий розголос, популяризація благодійності) та репутаційні (зростання довіри до благодійних фондів, підвищення прозорості їхньої роботи). Залучення відомих персон, зокрема, блогерів, співаків та письменників, називають одним із головних стимулів розвитку благодійності.
Третина українців вважають за важливе розповідати про свої добрі вчинки. Це не тільки дозволяє побудувати більшу довіру до соціальних проєктів (чим краще знаєш, тим більше довіряєш). А ще й мотивує наслідувати гарний приклад.
Участь селебриті у благодійності сприяє розвитку соціальних проєктів насамперед завдяки величезному рівню довіри. І навпаки, брак соціального капіталу (довіри) називають однією з головних перешкод для розвитку благодійності. Активність допомоги пов’язана з рівнем довіри. А у випадку з онлайн-благодійністю українці в цілому більше довіряють тим запитам, які ініціюють відомі особи та авторитетні благодійні фонди.
Величезний соціальний капітал публічної людини забезпечує велике медійне охоплення, насамперед у соціальних мережах. Саме вони є основним джерелом (40%) інформації щодо благодійності для українців. Facebook та Instagram, а також звернення відомих людей та блогерів входять до ТОП-10 джерел, з яких благодійники дізнаються про наявність проблем.
Такий великий рівень довіри дозволяє відомим артистам значно впливати на розвиток благодійних проєктів. Ми виділили 5 основних способів використовувати репутацію артиста заради добрих справ, залежно від ступеня активності та залучення.
Спосіб №1. Власні ініціативи
Такий формат вимагає від артиста набагато більше часу та ресурсу, проте дозволяє повною мірою висвітлити важливі для нього теми. Наприклад, для Насті завжди була важлива тема спорту та здорового способу життя. Мотивація до активного заняття спортом була основою спортивного благодійного проекту Rock your body, який наша команда NICE2CU запустила разом із фондом «Таблеточки». Під час проекту NK допомогла десяткам дівчат порадами про здорове харчування, активний спосіб життя. Протягом кількох тижнів такого своєрідного челенджа NK вела спеціальний закритий Telegram канал, підтримуючи зв’язок з учасницями проекту 24/7. У ньому вона обговорювала рецепти здорових страв, проводила спільні тренування онлайн. Доступ до закритого чату можна було придбати на сайті фонду «Таблеточки». За підсумками цього проєкту Настя зібрала понад 250 тисяч гривень на лікування дітей, а минулого року стала офіційним амбасадором фонду.
Важлива соціальна складова була закладена і у власному реаліті Насті – «Девочки рулят». Основою сюжету стало тотальне перезавантаження Насті після низки тяжких особистих подій. Але в реаліті вона виходить за межі особистого і порушує кілька соціально важливих тем – від психологічної усвідомленості та боротьби з депресією і панічними атами – до правильного харчування та здорового способу життя.
Спосіб №2. Співробітництво з відомими проєктами
Цей спосіб дозволяє швидко досягти значного соціального ефекту. Наприклад, NK взяла участь у Charity Weekend Маші Єфросініної, який зрезонував з особистою історією Насті. Це був період відновлення після травми: вона зламала ногу під час стрибка із парашутом. Травма була серйозною, нога відновлювалась довго, і Насті довелося на собі випробувати всі складнощі обмежених можливостей.
Крім мотиваційного виступу, участь NK допомогла зібрати 250 тисяч гривень на потреби дитячої ортопедії та травматології. Крім того, Настя передала діткам свій спеціальний самокат, який помітно полегшує період відновлення після травми.
Ще один приклад – проєкт «Життєлюб». Настя просто побачила у стрічці Facebook репост з оголошенням про збирання теплого одягу. Включившись у проєкт, вона допомогла зібрати 178 кг речей. Але цим не обмежилося – далі було зібрано гроші на відкриття двох точок харчування.
Ще один приклад великого соціального проекту – «Зіркова абетка», що популяризував вивчення абетки жестової мови із залученням десятків відомих людей. Участь NK та інших артистів допомогла звернути увагу на проблеми людей з вадами слуху в Україні.
Спосіб №3. Спецпроекти з брендами
Спільні проєкти із соціально відповідальними брендами – чудова й шляхетна альтернатива класичним рекламним компаніям. Додаючи соціальну складову в проєкт, бренд не лише допомагає вирішувати важливу для суспільства проблему, а й отримує набагато більшу підтримку, ніж від прямої реклами.
Клієнти у XXI столітті все більше цінують ті бренди, які сприймають серйозно соціальні виклики та роблять свій внесок у розвиток суспільства. А для артиста такі спільні проєкти допомагають не лише отримати ширше охоплення, а й створити цікавий, креативний спосіб залучення. Наприклад, у мотиваційному спецпроєкті з компанією Johnson&Johnson Настя підтримувала дівчат у досягненні своїх цілей. У підсумку під хештегом #обіцяюдоліта вийшло понад 15 тисяч постів від дівчат по всій Україні, вони здобули класні подарунки, а головне – збільшили віру в себе.
Спосіб №4. Благодійні розпродажі
Багато хто віддає свої речі на потреби благодійності, але речі артиста природно викликають набагато більший інтерес. NK робить це на регулярній основі: ми віддаємо новий мерч бренду NK, який на регулярній основі використовуємо для проведення аукціонів та розіграшів. А також виставляємо сценічні костюми та просто речі з гардероба Насті на благодійні барахолки. Це особливо важливо в умовах, коли на перший план виходить свідоме споживання та продовження життя речей.
Спосіб №5. Інформаційна підтримка
Пряма медійна підтримка благодійних ініціатив дає змогу максимально задіяти медійний ресурс артиста. Наприклад, Настя на регулярній основі підтримує збирання коштів на лікування дітей зі спінальною м’язовою атрофією (СМА) та іншими тяжкими захворюваннями. Кожен пост, кожна сторіз – це охоплення десятків тисяч передплатників, що можна порівняти з охопленнями публікації в національному онлайн-ЗМІ.
Що робить подібні ініціативи успішними? Ми виокремлюємо три основні умови.
Перша умова – чесність. Інтерес артиста до проблеми має бути щирим. Метою благодійності має бути дійсно благодійність, а не піар. Якщо ви будете вдавати, що вам дійсно цікава тема усвідомленого споживання, а самі щотижня оновлюватимете гардероб десятками нових вбрань, то рано чи пізно про це дізнаються інші й перестануть вам довіряти. Потрібно справді вірити в проєкт: якщо робити його «на відлюбись», це кине тінь і на самого артиста, і на ініціативу, яку ви хотіли підтримати.
Друга умова – ефективність. Сам по собі один пост на підтримку соціальної ініціативи дасть у кращому разі точковий результат. Щоб досягти значних змін, потрібно знайти спосіб спрямувати медійність артиста таким чином, щоб справді залучати людей до проєкту.
І третя умова – це системність. До нас постійно звертаються з проханням взяти участь у соціальних проєктах. І часто пропонують круті ідеї, які, на жаль, недоопрацьовані з точки зору соціальної механіки, залучення та комунікації. У результаті багато з цих ідей так і залишаються ідеями, а шкода. Щоб ідея все-таки мала значний соціальний ефект, потрібно вибудувати грамотну комунікаційну стратегію: обрати відповідні канали та формати, розробити контент. Багато планувати і чітко виконувати.
Як підсумок пропонуємо кілька порад артистам, які тільки починають працювати з соціальними проєктами.
- Визначте соціальні питання, які мають велике значення особисто для вас.
- Шукайте партнерів – інших артистів, а також компанії, організації та бренди, принципи та цінності яких збігаються з вашими.
- Проведіть аудит пропозицій. Вивчіть, як побудовано роботу організацій, на що спрямовані заходи та як вимірюється їхня ефективність. Зберіть відгуки.
- Використовуйте свої ресурси та сильні сторони з максимальною ефективністю.
- Пам’ятайте про важливість особистого ставлення.
- Не соромтеся розповідати про свою соціальну роботу. Завдяки комунікації ви зможете залучити більше людей до добрих справ. А отже, благодійність має бути гучною.
Ну і не забувайте, що артист, як і кожен із нас, ще й просто людина. А значить може безпосередньо допомагати людям, які цього потребують. Про таку пряму, точкову допомогу розповідати не обов’язково – зрештою, має ж бути в артиста особистий простір, про який знає тільки він сам і кілька найближчих людей. Якщо після «роботи» артистом він хоче побути ще й просто людиною, хто його за це засудить?
Думка редакції може не збігатися з думкою авторок колонки.