Голова H&M бачить загрозу в усвідомленому споживанні. Чому?
Капіталістичне суспільство нарешті відкрито зізналося: товарів, які виробляє людство, забагато. Така кількість речей людям не потрібна, вони просто не встигають всім цим користуватися, при цьому звикли гнатися за новинками. Результати бачить кожний: тонни пластикового сміття, переповнені звалища, забруднені води Світового океану, мікропластик у шлунках риб та гори викинутого одягу.
З останньою проблемою, до речі, відносно нещодавно почали активно боротися. З’являються статті про усвідомлену моду, звідусюди лунають заклики купувати менше одягу та дбати про той, який вже є, виходять колекції з перероблених речей. Секонди та свопи стали ще актуальнішими: якщо ще в нульових було соромно зізнаватися, що купуєш вживаний одяг, зараз цим все частіше хизуються.
Велика кількість речей справді суттєво впливає на екологію. Для виробництва однієї бавовняної футболки (деякі люди купують нові майже щомісяця) потрібно близько 200 літрів води – і це лише один з необхідних ресурсів. Якщо порахувати кількість витраченого добрива та шкоду для екології, стає ще сумніше. Синтетичний одяг також не надто екологічний у виробництві, а ще довго розкладається у природних умовах. Звичка часто змінювати одяг призводить до збільшення обсягів текстильного сміття. Продавці благодійного магазину «Ласка» зізнавалися, що лише вони отримують від 10 до 13 тонн одягу щомісяця. Це – всього-на-всього два відділення у Києві, куди люди приносять непотрібний одяг. А тепер уявіть, скільки одягу віддають в одній столиці, де є й багато інших подібних закладів, і скільки речей опиняється на звалищах.
Доки у світі йде боротьба за усвідомлену моду, голова модного гіганту H&M (Hennes & Mauritz) Карл-Йохан Перссон каже, що такі заклики, скоріше, загрожують людям. Він говорить про негативний бік тенденції відмовлятися від авіаперельотів (це роблять заради зменшення вуглецевого сліду) та великої кількості речей (заради збереження екології). За словами Перссона, подібна відмова не матиме величезних позитивних наслідків для людства, а от негативні точно спричинить.
Що ж поганого голова H&M вбачає у відмові від купівлі зайвого одягу?
Перссон наголошує, що соціальні наслідки будуть невідворотними. Він впевнений, що через зменшення попиту на речі скоротиться кількість робочих місць та, відповідно, знизиться рівень життя. При цьому голова компанії не заперечує важливість екологічних проблем та не проти їхнього вирішення. Та Перссон вважає, що це треба робити не через скорочення робочих місць та зростання бідності, яке за цим слідуватиме.
«Ми маємо знизити негативний вплив на довкілля, – зазначив директор компанії. – У той же час ми маємо продовжувати створювати робочі місця, покращувати охорону здоров’я та все, що пов’язане з економічним зростанням».
А от аналітик Bloomberg Intelligence Чарльз Аллен вважає проблемою саме надлишок недорогого одягу, який виробляють великі корпорації. За його словами, цей фактор підштовхує людей частіше оновлювати гардероб. Аллен вважає, що саме виробники мають допомогти споживачам зробити вибір на користь екології та купувати менше речей, а не виробляти їх тоннами.
За оцінками компанії H&M, близько 70% негативного впливу на клімат відбувається у процесі виробництва одягу. До 2040 року компанія сподівається стати кліматично позитивною, тобто максимально знизити кількість викидів парникових газів. Зараз у H&M наголошують: вони є одними з найбільших виробників органічної бавовни, що переробляється. При цьому індустрія моди залишається однією з найшкідливіших – на ній лежить відповідальність за 10% від загальної кількості парникових викидів і за 20% стічних вод.
У дечому Перссон має рацію. Наприклад, погодимося з тим, що просто звинувачувати людей за надмірне споживання та закликати прямо зараз перестати купувати новий одяг – безрезультатно. Проте світові корпорації також повинні нести відповідальність за власну діяльність. Саме вони виробляють одяг та збільшують пропозицію, яка, відповідно, підтягує і попит. Та і маємо сумніви, що голова величезної корпорації турбується насамперед про робочі місця інших людей. У H&M значно впадуть продажі, якщо люди почнуть глобально відмовлятися від купівлі нових речей. Тож поки що таким компаніям усвідомлена мода зовсім невигідна.