Спецпроєкти

Повне закриття чи нові формати роботи: як працює український бізнес під час війни


Український бізнес під час війни не тільки продовжує працювати, а й активно займається волонтерством. Сервіс для обліку грошей сучасного бізнесу Finmap дослідив, як керівникам компаній вдалось зберегти підприємства, переформатувати роботу і допомагати іншим.

Хто брав участь в опитуванні?

В опитуванні взяли участь представники малого та середнього бізнесу з різних галузей та регіонів України.

Відновлення роботи, переформатування чи закриття бізнесу

Майже 90% опитаних вже відновили роботу повністю або частково. Пор це свідчать також дослідження Gradus Research — майже дві третини підприємців відновили роботу.

Лиш кілька компаній ухвалили рішення закритись повністю. Багато хто думає над зміною напрямку діяльності.

Причини для переформатування

Причини для переформатування схожі: керівники розуміють, що попит на послуги їхніх компаній ще якийсь час буде низьким або взагалі нульовим. Або компанія зазнала настільки великих збитків, що простіше закритись і придумати щось нове, аніж відновити втрачене.

Раніше дослідження Advanter Group показало, що орієнтовні загальні втрати українського бізнесу станом на початок квітня 2022 року становили $85 млрд.

Виклики і проблеми

Найбільшими проблемами від лютого 2022 року для керівників компаній стали зупинка роботи, релокація працівників та скорочення штату. Після них йдуть віддалений режим роботи, руйнація складів та здорожчання матеріалів.

Через ці перепони 10% опитаних змінили напрям роботи компаній, а ще стільки ж думають над цим. І це резонно — у половини респондентів обсяг замовлень скоротився, і лише у 14% починає відновлюватись.

Скільки часу забере відновлення довоєнних оборотів, поки ніхто не береться прогнозувати.

Фінанси

Фінансових втрат і труднощів зазнали всі види бізнесу: поменшало клієнтів, подорожчали матеріали, працівники переїхали чи пішли в ЗСУ.

Більшість опитаних керівників (56% респондентів) розподілили бюджет своїх компаній. Зробили це у різний спосіб: хтось залучив сторонні позики чи активував попередні накопичення, хтось вклав кошти в матеріали, а хтось зменшив маржинальність проєктів.

Переважна більшість компаній скоротила зарплатний фонд, третина опитаних зробили це, аби зберегти команду.

Та попри всі труднощі, підтримкою від держави скористалась меншість — всього 39% опитаних. І для більшості з них основною поміччю стали спрощена система оподаткування та безвідсоткові кредити.

Як допомогти бізнесу під час війни

Керівники підприємств найчастіше говорять про податкову реформу в плані зменшення навантаження, безвідсоткові кредити та мінімум бюрократії. Потім йдеться про гранти для розвитку, простіший доступ до західного ринку та інвестиції у вітчизняного виробника. Часто звучить прохання просто не заважати працювати.

Попри проблеми, більшість підприємців особисто або з працівниками займаються волонтерством — понад 70% опитаних допомагають з гуманітаркою, підтримують тимчасово переміщених осіб, шукають і купують амуніцію для військових чи віддають кошти на ЗСУ.

Дослідження Європейської бізнес-асоціації також демонструють високий рівень лояльності бізнесу до волонтерських ініціатив — підприємці допомагають фінансами не тільки іншим організаціям, а й фінансово підтримують своїх працівників, які пішли захищати країну.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь