Український бізнес відновлює роботу і будує плани щодо виходу на ринок ЄС – дослідження
Половина бізнесу (51%) через повномасштабну війну працює частково, 22% працюють як раніше, а 19% підприємств призупинили роботу тимчасово, але мають наміри відновити її максимально швидко. А 6% опитаних навіть розпочали новий бізнес під час війни.
Про це свідчать дані експрес-опитування українського бізнесу, проведеного дослідницькою компанією Gradus Research 5 липня 2022 року.
Подробиці
48% власників та керівників бізнесу вважають, що їхній бізнес не потребує релокації. 12% запевнили, що відбулося повне або часткове переміщення бізнесу. І ще 20% заходяться зараз у процесі релокації. 18% опитаних підприємств потребують релокації і планують її, але вона ще не відбулася.
Основна причина переміщення бізнесу – намір його зберегти.
Більшість бізнесів перемістилася в межах України, до центральних чи західних регіонів. За кордон релокувалося 11% опитаних підприємств, а 17% відповіли, що перемістилися і в межах України, і за кордон, тобто діяльність відбувається на двох територіях.
62% релокувалися саме до країн Європейського Союзу, переважна більшість до Польщі (63%) й Німеччини (25%), а також до Бельгії, Болгарії та Естонії.
В чому бізнесмени бачать переваги ведення бізнесу в ЄС? Насамперед це доступ до великих ринків збуту (32%). Також прозорість правил ведення бізнесу та оподаткування (32%). Третьою перевагою називають відсутність митних чи кількісних обмежень у межах Євросоюзу (27%). І остання вагома перевага — спрощені адміністративні процедури торгівлі з іншими країнами ЄС (27%). Це приваблює саме ті бізнеси, що релокувалися до Європейського Союзу.
Однак є і бар‘єри, що зупиняють бізнес релокуватися до ЄС або ж створюють певні перепони.
На думку українського бізнесу, наші компанії спроможні конкурувати на європейських ринках. Так вважає 83%, з них 46% вважають, що цілком спроможні, а 37% — що це складно, але можливо. Ми бачимо, що заряд оптимізму в українського бізнесу стосовно ЄС є, попри всі складнощі та усвідомлення бар‘єрів.
.
Також відомо про очікування українського бізнесу щодо тривалості активних бойових дій в Україні. Третина респондентів (35%) вважає, що активні бойові дії розтягнуться до кінця 2023 року або взагалі на роки. Проте половина респондентів (49%) очікує, що гостра фаза війни закінчиться взимку цього року, і відповідно планує відновлення активного бізнесу вже взимку поточного року.
Повний звіт опитування доступний на сайті Gradus Research за посиланням.
Дослідження проведене спеціально для онлайн-конференції Forbes “Будуємо разом”. Період проведення опитування — 5 липня 2022, у ньому взяли участь 104 респонденти (власниками / керівниками працюючого малого, середнього та великого українського бізнесу).