Аукціони благодійності: досвід України та світу
Авторка
Лєра Татарчук |
засновниця благодійного фонду «Твоя опора» |
Говорячи про благодійні аукціони, у більшості, мабуть, перед очима постають сцени з американських кінофільмів – жінки та чоловіки в розкішних вечірніх вбраннях торгуються за смарагдове кольє або ж картину відомого на весь світ художника. Не знаю, чи мають місце подібні аукціони в сучасному світі. Хіба в дуже вузьких колах. Але точно знаю, що сьогодні все більше популярності набувають «диджитальні» аукціони благодійності. І щоб поторгуватися за бажаний лот, не потрібно володіти мільйонними статками. Взяти участь в аукціоні може кожен, і в такий спосіб допомогти також може кожен. В Україні віднедавна працює платформа з продажу благодійних зустрічей, але про неї я розповім трохи нижче.
Боксерська рукавичка від Роккі Бальбоа та автограф Дієго Марадони: світовий досвід аукціонів благодійності
Однією з найпопулярніших світових фандрейзингових платформ із благодійними аукціонами є CharityStars. За її допомогою вдалося зібрати вже 30 мільйонів євро. Про найпопулярнішу не перебільшую – востаннє, коли заходила, бачила, що сам Рікі Мартін пропонує відсвяткувати його день народження онлайн тому, хто зробить найвищу ставку, і ще трьом його друзям. І не лише Рікі Мартін користується послугами CharityStars, а й багато інших зірок – акторки Лів Тайлер, Скарлетт Йоганссон, співачка Авріл Лавінь тощо.
Загалом культура благодійності в Америці та Європі на дуже високому рівні. У них багато подібних на CharityStars платформ, і вони містять десятки інструментів для збору коштів і допомагають тисячам фондів. Як лоти вони пропонують не лише офлайн- чи онлайн-зустрічі із зірками, а і їхній мерч, автографи, особисті речі – підписані, наприклад, гітару Еда Ширана чи футболку відомого на весь світ футболіста Дієго Марадони, боксерську рукавичку з фільму «Роккі Бальбоа» з автографом Сильвестра Сталлоне.
Фейсбук – у допомогу: перший досвід благодійних аукціонів в Україні
В Україні поки що аукціонами з метою благодійності тільки починають користуватися. І місцем для їх проведення вибирають соцмережі, найчастіше – фейсбук. З останніх мені траплявся аукціон, який проводила головна редакторка «Української правди» Севгіль Мусаєва. Вона пропонувала кримськотатарський обід із собою за 1 тисячу гривень. Метою аукціону було допомогти дітям, які живуть біля фронту.
Але чому фейсбук – це не завжди зручна платформа для проведення аукціонів? Люди роблять ставки в коментарях, які фейсбук фільтрує по-своєму. Тож коли людина бачить коментар, то думає, що він останній. А це може бути не так. Цей коментар фейсбук міг вибрати рандомно й показати людині, або він просто виявився найбільш «залайканим». Тож, щоб моніторити всі ставки, благодійному фонду чи громадській організації, які проводять аукціон, потрібно залучати багато волонтерів, які б слідкували за коментарями під кожним лотом. А уявіть, якщо лотів 80 чи 100. Необхідно залучати дуже багато ресурсів.
Ще одним недоліком аукціонів у фейсбуці є можливість робити репости. Людина з метою підтримати може перепостити інформацію про лот до себе на сторінку, а хтось, недогледівши першоджерело, зробити свою ставку. В Україні був випадок, коли обрали кількох переможців через велику кількість репостів, щоб унеможливити появу конфлікту.
Попит породжує пропозицію: мета створення першої в Україні платформи з продажу благодійних зустрічей
Проаналізувавши запити українців і всі ті незручності, які можуть виникати під час створення благодійного аукціону, ми вирішили створити окрему фандрейзингову платформу Meeting.Me. Її завдання – допомагати благодійним фондам і громадським організаціям у залученні коштів на власні доброчинні проєкти. Наразі аналогів Meeting.Me в Україні немає.
Розроблення цього інструменту дуже дороге. Тож благодійним фондам і громадським організаціям ні до чого витрачати на його створення кошти, щоб провести один-два аукціони на рік. Навряд чи це окупиться. Тож, заручившись грантовою підтримкою USAID, ми вирішили з командою створити одну загальну платформу для прозорих благодійних фондів і громадських організацій. Чому я наголошую на слові «прозорий»? Тому що ми, фонд «Твоя Опора», яка стала ініціатором створення Meeting.Me, проходимо аудит. А відтак і всі проєкти, реалізовані на платформі, також будуть проходити аудит. Потрібно розуміти та бути готовим до цього.
Поспілкуватися про кіно з режисером чи потрапити на екскурсію всеукраїнським телеканалом: що пропонує українська платформа Meeting.Me
Як працює Meeting.Me? Будь-який прозорий благодійний фонд чи громадська організація може створити на платформі аукціон і залучити як лоти зірок, блогерів чи експертів своєї справи. А кожен охочий може зробити ставку. Потрібно розуміти, що кошти з людини знімаються лише тоді, коли її ставка буде найвищою. Згодом ми долучимо ще інструменти розіграшів та інструменти для бізнесу, а поки що Meeting.Me працює як платформа з аукціонами зустрічей.
Особисто для мене Meeting.Me має безліч сильних сторін. Перша – це допомога благодійному та громадському сектору в залучені фандрейзингових коштів на свої проєкти. Друга – це змога познайомитися та поспілкуватися з людьми, до яких у повсякденному житті доступу в нас немає. До прикладу, серед лотів на Meeting.Me була розмова з режисером Олегом Сенцовим і можливість піти на прем’єру його нового фільму «Носоріг», змога потрапити з екскурсією на всеукраїнський телеканал і кіностудію, була навіть можливість стати спеціальним гостем чи гостею YouTube-проєкту й розповісти, чому вирішив взяти участь в аукціоні.
І третя перевага Meeting.Me спрямована на зірок, які стають лотами. За різними дослідженнями, 81-88 відсотків аудиторії чекає від брендів соціальної відповідальності. А блогери, інфлюенсери та селебритіз – це також бренд. І їхня аудиторія теж чекає від них відповідних дій. Тому публічні люди мають задовільняти цю потребу аудиторії. Також ми розуміємо, що блогер чи селебритіз отримує щодня десятки повідомлень про допомогу, і впевнитися в їхній достовірності в публічних людей змоги немає. Тож Meeting.Me дає можливість долучитися до благодійності органічним способом, пропонуючи свій лот, і допомагати в тому напрямку, куди лежить серце. Не обов’язково дітям, можна тваринам, стареньким. Ми будемо долучати різні прозорі організації, які працюють у різних напрямках допомоги. І я не даремно підкреслюю щоразу слово «прозорий», бо таким способом публічна людина буде спокійна за себе, свою репутацію і за свою аудиторію, яка не просто віддасть гроші шахраям, а допоможе прозорим благодійним і громадським організаціям, які потім відзвітують.
У тому, що необхідність у подібних платформах є в Україні, я остаточно переконалася після першого нашого аукціону. Нам вдалося зібрати на проєкт «Пласту» більше від запланованого. І це ще аукціон остаточно не завершився – люди продовжують оплачувати свої ставки. Це свідчить про зацікавленість.
Підсумовуючи, можу сказати, що за допомогою Meeting.Me ми прагнемо розвинути в нашій країні культуру благодійності та волонтерства загалом. Продемонструвати, що допомагати можна весело та з легкістю. Благодійність – це не обов’язково про сльози та страждання. Ми повинні відходити від цього стереотипу. Наша мета – зробити доброчинність нормою життя.
Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.