Переваги та недоліки онлайн-консультацій медиків
Вибух популярності онлайн-консультацій, або телемедицини, «завдячує» пандемії коронавірусу. Страх поширення та зараження COVID-19 під час особистого медичного візиту призвів до більшої зацікавленості у використанні гаджетів.
Послуги телемедицини поширюють з метою розв’язання багатьох питань у сфері охорони здоров’я. Це полегшує життя як пацієнтам, так і постачальникам медичних послуг. Але, попри те, що тенденція має багато переваг, варто також враховувати її негативні аспекти.
Переваги онлайн-консультацій
- Доступність фахівців
Розширення послуг телемедицини зумовлене бажанням забезпечити якісний доступ до медичної допомоги в сільській, або віддаленій місцевості.
По-перше, з погляду логістики, варіантів громадського транспорту мало, а відвідування лікарні може забрати години поїздки.
По-друге, у цих регіонах бракує медиків. Майже 35% українців проживають у сільській місцевості, проте там практикують менш ніж 8% лікарів.
Завдяки використанню онлайн-консультацій, пацієнти в сільській чи віддаленій місцевості дістають вигідніший та зручніший доступ до потрібних спеціалістів: це можуть бути як терапевти (за даними Doc.ua, половина заявок на онлайн-консультації припадає саме на них), так і вузькопрофільні лікарі.
Окрім того, телемедицина — зручний спосіб надавати допомогу людям з обмеженими фізичними можливостями. А також, з’являється можливість дістати консультацію висококваліфікованого лікаря з іншого міста чи країни як «другу точку зору».
З цих причин, використання телемедицини значно зросло за останнє десятиліття. Наразі 76% лікарень у США віддалено з’єднують лікарів та пацієнтів за допомогою телемедицини, якщо порівняти з 35% десять років тому. На українському ринку медичних послуг також починає з’являтися більше компаній, які забезпечують зручний доступ до лікарів за допомогою чатів та аудіоконсультацій. За даними МОЗ, станом на 2019 рік загальна кількість онлайн-консультацій становила 3287.
- Зменшення витрат
Телемедицина знижує загальновиробничі витрати. Вартість цих послуг менша, ніж особиста допомога. Дослідження показало, що середня ціна віртуального візиту у США становить від 40 до 50 доларів за відвідування, що майже в чотири рази дешевше від особистого візиту. На ринку медичних послуг України середня вартість онлайн-консультації становить 150 гривень, а особистого візиту до лікаря — у межах 300 — 500 гривень.
- Економія часу
Очні зустрічі вимагають більше часу, ніж онлайн-консультації. Гарвардська медична школа провела дослідження щодо того, скільки часу пацієнти витрачають на медичний прийом. Вони виявили, що звичайний візит до лікаря забирає в пацієнтів 121 хвилину. Це становить у середньому 37 хвилин дороги, 64 хвилини — на заповнення анкет у приймальні та 20 — на лікаря. Дорога може забрати ще більше часу в тих, хто живе в сільській або віддаленій місцевості, чи тих, хто покладається на громадський транспорт. Онлайн-консультації забирають значно менше часу, адже не потребують його на дорогу. Пацієнти можуть завчасно заповнити анкети в Інтернеті, їм не потрібно довго чекати на прийом. За даними Doc.ua, пацієнти можуть зв’язатися з терапевтом впродовж 15 хвилин та витратити на консультацію не більше ніж 20 хв.
- Зручність
Онлайн-консультації більш зручні: можна зв’язатися з лікарем будь-де та будь-коли. Це особливо корисно для пацієнтів, яким інакше потрібно було б пропустити роботу чи школу. Окрім того, за такого способу зв’язку набагато простіше проконсультуватися з лікарем, а отже й подбати про своє здоров’я. За статистикою Doc.ua, попит на онлайн-консультації зростає в 1,5 раза на місяць. Важливо те, що користувачі в середньому оцінюють онлайн-прийоми в 4,5 з 5 балів, що доводить готовність українців до технологічних змін у сфері медицини.
- Зменшення поширення захворювань
Послуги телемедицини — це хороший спосіб уникнути відвідування лікарень. Онлайн-консультації дозволяють лікарям призначати лікування пацієнтам із дому. Тим, хто має важкі симптоми, можуть порадити звернутися за подальшим лікуванням до медичного закладу. Цей спосіб обмежить хворих від поширення хвороби на інших. Що ж стосується літніх людей, вагітних жінок та хворих на хронічні недуги — їм потрібні регулярні візити до лікаря. Особливо актуально звернутися до онлайн-консультацій під час пандемії COVID-19 та сезонних хвороб: грипу, ОРВІ та ін.
- Просте подальше спостереження
Деякі візити призначені лише для подальшого спостереження за пацієнтом. Наприклад, після операції чи хвороби, коли лікарям треба прослідкувати, як відбувається процес одужання. Відвідування лікаря задля таких швидких зустрічей складне та незручне, особливо для тих, хто одужує, але все ще потребує відпочинку. За допомогою віртуального візиту, пацієнти можуть залишатися вдома в комфорті та діставати швидке оцінювання. Лікар може переконатися, чи їхнє відновлення проходить добре й вирішити, чи потрібна їм особиста консультація.
Недоліки онлайн-консультацій
- Залежать від інтернету
Використання онлайн-консультацій вимагає інтернету, його ніяк не обійти. Хоча деякі частини зустрічі можуть відбуватися через телефон, більшості з них потрібна візуальна оцінка від лікаря. Що цікаво, 10% американців і 30% українців досі не користуються Інтернетом. Ці послуги також значною мірою покладаються на хороший інтернет-зв’язок, який є не у всіх. Якщо пацієнт або лікар втрачають його, тоді весь візит припиняється. Це може значно затягнути або навіть відкласти зустріч.
- Залежать від пристроїв
Пацієнту та лікарю потрібне не тільки з’єднання з Інтернетом, але й пристрої, які можуть підтримувати послуги телемедицини. Вірите чи ні, але 19% американців і 40% українців досі не мають смартфонів. Це означає, що без нього пацієнт просто не матиме доступу до будь-яких онлайн-послуг.
- Технічне навчання та обладнання
Реструктуризація обов’язків ІТ-персоналу та придбання потрібного обладнання вимагає часу та грошей. Навчання має вирішальне значення для побудови ефективної телемедичної програми. Лікарі, керівники практик та інший медичний персонал повинні навчитися нових систем, щоб забезпечити надійну рентабельність інвестицій.
- Відмінності між поколіннями
Ще одна причина поширення телемедицини пов’язана з впливом молодого покоління та їхньою прихильністю до технологій. Зважаючи на свої стрімкі ритми, вони цінують зручність, що приходить із цифровими опціями.
Але старші покоління не настільки відкриті до використання цих послуг. Вони більше борються з технологіями, оскільки використовують їх не так часто, тому не розуміють, що користуватися послугами телемедицини насправді легко. Це очевидний бар’єр для пацієнтів літнього віку, який може стати на заваді їхнього звернення до лікаря.
- Обмеження щодо оцінки стану
Медики рідко можуть зробити повноцінну оцінку стану пацієнта, фізично не перебуваючи поряд. Вони можуть лише оцінити те, що вони бачать, і що їм говорить сам пацієнт. Лікарям може знадобитися для цього певне обладнання. Хоча, у такому випадку, фахівець може запропонувати звернутися за подальшим обстеженням до лікарні вже після онлайн-консультації.
Існує й інший варіант: пацієнти можуть відвідати клініку, щоб пройти попереднє обстеження, а потім віртуально відвідати лікаря. Це допоможе розв’язати проблему якісної оцінки наперед.
Як можна було прослідкувати, використання онлайн-консультацій має й багато переваг, і недоліків. Проте велика кількість експертів у галузі охорони здоров’я погоджуються, що плюси цих послуг набагато перевершують мінуси. На практиці, більшість проблем, пов’язаних із новими технологіями, швидко знаходять своє вирішення, та тільки покращують телемедицину. Чим більше розв’язано питань, тим швидше уряд оновлює свою політику, та тим більша кількість пацієнтів знайомиться з онлайн-консультаціями. Ця тенденція змінює ландшафт сучасного медичного обслуговування.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.