Cпецпроєкти

5 підприємців і підприємиць малого бізнесу про соціально відповідальне підприємництво


Нещодавно в Україні запустили соціальну ініціативу Social Monday, спрямовану на підвищення рівня системної благодійности серед локальних підприємців.

У межах проєкту частину грошей, отриманих із послуг бізнесів-партнерів щопонеділка, буде відкладено для перерахування одному з благодійних фондів-партнерів: притулку для бездомних тварин «Сіріус», БО «Життєлюб», фонду допомоги бездомним «Сука Жизнь» та «Клубу добродіїв».

Проєкт покликаний щомісяця надавати фінансову підтримку благодійним фондам і надихати український малий бізнес бути соціально відповідальним.

Ми розпитали засновників локальних українських бізнесів, що долучилися до ініціативи Social Monday, чому важливо бути соціально відповідальним та як бізнес може допомагати суспільству вже сьогодні.

Олексій Ярмаш, засновник соціальної ініціативи Social Monday, власник київського барбершопу WeCut

«Бізнес і бренди сьогодні змінюють цілі індустрії, ринок і весь світ. Великі бренди частіше долучаються до соціальних ініціатив, створюють їх самі або намагаються знизити свій вплив на довкілля. Проте це може робити не тільки великий, але й малий, локальний бізнес. Не обов’язково бути великим, ти все одно не зміниш усе. Але ти можеш впливати на своєму рівні.

У бізнесі теж діє правило “почати із себе“. Одна людина може щодня відмовлятися від пакета в магазині та приходити зі своєю сумкою. А інша може вірити в те, що відмовитися від цього пакета її повинна змусити держава або ще хтось. Але другий шлях уже неправильний. У цій справі важлива системність. Саме це ми й хочемо показати в Social Monday.

Фонди — такі ж організації, як і будь-які інші, тільки неприбуткові. Але їм так само потрібно планувати й розуміти кількість грошей, щоб бути впевненими, що вони зможуть виконати свої обіцянки. А ціна невиконання може бути дуже висока, на жаль.

Обираючи правильний підхід до ведення бізнесу, ти починаєш бути менш егоїстичним, привертаєш увагу людей (як у команду, так і партнерів), які поділяють твої цінності. Соціальна відповідальність впливає на бізнес і насамперед спрямована зсередини назовні: дає можливість показати іншим, що може робити бізнес, крім самого бізнесу.

Якби український бізнес був соціально відповідальним, то однозначно виріс би в усіх аспектах. Почав би більше думати про свою команду та їхнє щастя. Це дасть довгостроковий ефект.

Років 15 тому в Німеччині я спілкувався з місцевим жителем. Раз на тиждень або на місяць він працював волонтером у пожежній охороні. На моє запитання “навіщо” сказав, що повинен робити щось корисне для суспільства, у якому живе. Тоді ця фраза мені відгукнулася й сильно відклалася в пам’яті. Отже, кожна людина та бізнес можуть робити щось більше, хоч і рухаючись невеликими кроками».

Нія Нікель, співзасновниця студії «Притон Краси»

Студія «Притон Краси» заснована 2015 року та протягом усього часу використовує високоякісні матеріали, свідомо ставиться до використання ресурсів і сповідує соціальну відповідальність. Виступають проти ейджизму, намагаються зробити світ яскравішим і ламають стереотипи.

«У сучасному світі як люди, так і бізнес, мають бути соціально свідомими та відповідальними. Ми жили багато років у повному гедонізмі та загнали довкілля в жахливе становище. Саме тому “Притон Краси” постійно долучається до соціальних активностей і культивує це серед своїх гостей.

Ми відправляємо сміття на переробку, продаємо мерч, щоб забезпечити кормом котів у приватному притулку, безплатно фарбуємо волосся малозабезпеченим людям, навчаємо людей з інвалідністю професії. Social Monday – це чудова нагода для нас систематизувати свій вклад і зробити його більш рівномірним і постійним.

Ми вирішили долучитися до проєкту, щоб поставити на колеса нашу благодійну діяльність, а також нам імпонує особистість засновника. Я вірю, що до його ідеї долучиться багато охочих, а ми станемо першими ластівками, хто підтримав ініціативу.

Бути соціально відповідальними – це жити у кращому світі, де ми одне одному підтримка та допомога, а не вовки в лісі. Інша користь – це формувати для свого бізнесу таких гостей, що розділяють твої цінності, яким не байдуже. Можливо, вони захочуть узяти дей-оф у понеділок і прийти на послугу саме цього дня, знаючи, що частина грошей від такого рішення піде дітям, стареньким, тваринам чи людям у труднощах.

Пандемія, війна, медицина – це ті речі, які більшою мірою фінансував великий бізнес. Для нас це звично. Але маленькі бізнеси теж можуть впливати на країну. Власники можуть відчути, що їхні дії та рішення мають великий вплив на життя інших людей. Ось це може мотивувати та заряджати. А потім, можливо, і малий бізнес стане великим та отримає ще більше бенефітс для соціуму».

Андрій Кравчук та Ольга Кучмєєва, співзасновники Zavod Shop

ZAVOD — концепт-стор, створений 2010 року як простір часу, де досліджують саме поняття часу і краси через історію, предмети дизайну та мистецтва.

«Завжди важливо бути соціально відповідальним або просто відповідальним бізнесом. У сучасному світі корпоративна соціальна відповідальність — швидше модний тренд. В інші часи це просто інакше називалося. Але цей тренд виник через реальні проблеми, які людина вже створила й наполегливо продовжує це робити.

Людство зіткнулося з глобальними викликами — екологічними, соціальними, економічними і водночас можливостями такого масштабу і складности, яких ніколи не було раніше. Тому сама концепція сталого розвитку, частиною якої є КСВ, — це нова ідеологія відповідального життя і споживання, яка допоможе подолати загрозу вимирання й загибелі планети. Бізнес, підприємництво — найактивніший і діяльний пласт суспільства. Тому саме від їхньої відповідальности багато що залежить.

Social Monday — цікавий актуальний формат соціальної ініціативи. Він сприяє об’єднанню малого бізнесу України, а це дуже важливе завдання, особливо в країні, де об’єднання в мирних умовах для спільного творення або, інакше кажучи, консолідація — національна проблема.

ZAVOD давно вже веде благодійну діяльність. Ми є постійними волонтерами благодійного фонду “Наша перемога”, який піклується про будинок для людей похилого віку в с. Перемога Баришівського району Київської області. Разом із Social Monday ми хотіли б зробити більше для людей похилого віку та інвалідів.

Бути соціально відповідальним — це репутаційні та іміджеві преференції. Краща інвестиційна привабливість бізнесу. Іноді це інструмент мотивації персоналу або навіть конкурентна перевага на ринку, коли покупець обирає продукти або послуги, дивлячись на те, чи є компанія соціально відповідальною. В Україні поки таких споживачів одиниці, але треба зазначити, що їх стає дедалі більше.

Загалом, КСВ — це питання місії бізнесу, його цінностей і принципів. Найчастіше корпоративна соціальна відповідальність — це фінансово затратно, але для людей із підвищеним рівнем усвідомлености й персональної відповідальности інакше просто не може бути. Швидше КСВ — це особистий вибір засновників бізнесу, які вже не можуть жити інакше.

Український бізнес зміниться не через корпоративну соціальну відповідальність, а через людей, які його створюють або які споживають його товари та послуги. Мені здається, КСВ — це не мета, а результат. Коли в людей формується достатній рівень особистої культури, смаку, громадянськости, тієї ж усвідомлености й відповідальности, КСВ стає просто частиною загальної бізнес-етики. І на неї теж є попит.

Але сталий розвиток, усвідомлене споживання, екологічність, КСВ — це глобальні тренди, які ще довго будуть існувати у світі. Отже, усе в нас буде добре. І корпоративна соціальна відповідальність буде, і малий бізнес буде взагалі як важливий шматок національної економіки і навіть відповідальний малий бізнес буде, необхідний тільки час, і робити, що можеш. Як, наприклад, Social Monday».

Юрій Каленюк, СЕО вінілового корнера Vinyla

Vinyla — корнер вінілових пластинок і музичного обладнання.

«Не думаю, що часи якось впливають на потребу в допомозі. Світ потребував благодійности як сто років тому, так і нині. Головне, щоб картина не стала гіршою. А взагалі, ніхто нікому нічого не винен. Кожен сам вирішує для себе.

Я вже давно допомагав, переказував гроші на картку, але переважно це були випадки важких захворювань або потреба у швидкому зборі коштів після трагічних випадків. Переказував гроші тим, кого знав особисто, або тим, чиї історії здавалися правдоподібними. Упевнений, що багато разів потрапляв на обман, але намагаюся про це не думати, так простіше.

Ця допомога не мала системного характеру та спрацьовувала тільки в тих випадках, якщо правильно спрацьовував Facebook. Але сироти та безпритульні не просять допомоги в соцмережах, собаки теж не можуть зробити пост.

Я познайомився із засновником Social Monday Олексієм не так давно, і він якось одразу привернув мою довіру до себе. Тому пропозиція приєднатися до його ініціативи Social Monday теж швидко отримала позитивну відповідь.

У мене є два кейси, які можуть пояснити більш глибоко, чому я тут:

1) У нас під вініловим магазином Vinyla вже понад рік ночує бездомний Костянтин. Каже, що був брокером, а потім втратив роботу, сім’ю і житло. На жаль, історії більшости бездомних потрібно ділити на 10, але Костя не п’є, і це вже змушує мене ставитися до його персони з повагою. Так ось, щоразу, коли я зачиняю двері нашого корнера й бачу, як Костя оформляє собі нічліг у кутку на бетонній плиті, я думаю про те, що зараз сяду в машину, увімкну підігрів сидіння та поїду до своєї сім’ї на вечерю. А Костя нікуди не поїде. Завтра я буду будити його, щоб той швидше йшов і не потрапив на очі господарю будинку. Я всіляко намагався допомогти Костянтину, але коли зрозумів, що він просто ледачий — мій запал згас.

2) Я щасливий батько супердоньки, яку люблю до місяця й назад. Її обожнюють усі: мама і тато, тітки і дядьки, дві пари бабусь і дідусів і купа наших друзів. У нашої дитини є все, що потрібно людині в два роки. Але в одній із сімей нашої багатоповерхівки сталася трагедія: син відвів маму в машину швидкої допомоги й більше ніколи її не побачив. Більше в нього немає родичів. Більше в нього немає тієї любови, яку відчуває моя дитина щодня. Усе, що залишилося, — викуплені мешканцями будинку прикраси з ломбарду в пам’ять про маму. Хлопчика взяли до себе в сім’ю сусіди, і я зрозумів, наскільки вони сміливі люди, а я — ні.

Цих історій тисячі, вони не унікальні. Просто коли це відбувається поруч — ти так чи інакше замислюєшся про це.

Половина фондів, які вже стали партнерами ініціативи Social Monday, надають допомогу в ситуаціях, описаних вище. Це шанс для мене зробити щось справді важливе, крім тієї щоденної рутини, яка здається такою значущою, а насправді — ні.

Допомагають не бізнеси та компанії. Допомагають люди, які за ними стоять. Якщо навчитися робити добрі справи й отримувати від цього позитивну енергетику — будете щасливішими. А любов і щастя (глобальне або в моменті) — це головне.

P. S. Але не забувайте, що, можливо, люди, які живуть поруч із вами, потребують вашої турботи не менше за тих, ким опікуються фонди. Почніть із близького кола. Адже якщо кожен допоможе ближньому, то за підсумком усі допоможуть усім».

Єлизавета Глотова, співзасновниця Namelaka

Namelaka – кондитерська про сімейні цінності та маленькі традиції.

«Ставлення до суспільства загалом — це віддзеркалення відносин усередині компанії й навпаки. Ці речі нерозривно пов’язані. Тому потрібно виховувати в собі культуру взаємної допомоги та відповідальности у ставленні одне до одного.

Нині величезна кількість варіантів і каналів допомоги, але проєкт Social Monday створив мій близький друг і запропонував нашій кондитерській приєднатися. Ми самі ще тільки починаємо свій шлях у бізнесі та встаємо на ноги, але вирішили, що в міру своїх сил будемо допомагати. Адже великі справи завжди починаються з маленьких.

Тут точно працює теорія розбитих вікон: якщо починати в будь-якій сфері свого життя робити щось добре та змінювати на краще (себе особисто, свою компанію, світ навколо), то зовсім скоро й інші сфери в житті будуть розвиватися та перетворюватися. У зворотний бік цей принцип теж працює, до речі.

Бути соціально відповідальним означає змінювати на краще як сам бізнес, так і ставлення до нього. Як покупець я завжди роблю вибір на користь товарів або послуг від соціально відповідальних виконавців. Просто круто розуміти, що ти своєю покупкою підтримуєш класних людей. Дуже цінно, коли хтось робить добрі справи просто так: не заради особистої вигоди й не чекаючи нічого на заміну. Само собою можна допомагати й просто так, не виводячи це в публічну площину. Але важливо виховувати в собі такі звички й підштовхувати до цього інших.

Тому ми й підтримали Social Monday, які за своєю ініціативою створили цей некомерційний проєкт і просувають його своїми силами. Просто заради того, щоб популяризувати ідею взаємодопомоги».

Щоб долучитися до проєкту Social Monday й системно змінювати суспільство на краще, потрібно заповнити анкету на сайті.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь
 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: